Männen var vinnarna 2012

Manliga privatanställda tjänstemän fick fast anställning och högre lön på nya arbetsplatsen i högre utsträckning än kvinnliga tjänstemän.

Trots varsel och nedläggningar måste tjänstemännens arbetsmarknad under 2012 beskrivas som god, nio av tio aktivt arbetssökande tjänstemän fick nytt arbete. Omställningen fungerar väl, även om skillnaden mellan könen är betydande.

Totalt sökte 16 921 privatanställda tjänstemän TRRs stöd under 2012, 5 000 fler än under 2011. Den sammanlagda tiden de uppsagda tjänstemännen befinner sig i arbetslöshet ökade något i jämförelse med 2011, från sex till sju månader i genomsnitt. Däremot ökade andelen som gick vidare till ny anställning från 85 till 86 procent. Lågkonjunkturen till trots fungerar tjänstemännens arbetsmarknad alltså relativt väl.

Fler fastanställningar
Andelen uppsagda tjänstemän som fick fast anställning på nya jobbet ökade också under 2012 jämfört med 2011, från 66 till 70 procent. Andelen som fick högre lön på nya jobbet ökade från 28 till 30 procent.

Skillnader mellan kvinnor och män
Det är dock skillnad på tjänstemän och tjänstemän. 77 procent av de manliga tjänstemännen fick fast anställning på nya jobbet, jämfört med 62 procent av de kvinnliga. 32 procent av männen fick högre lön, jämfört med 28 procent av kvinnorna.

- Vad könsskillnaderna beror på är svårt att bedöma. Det kan bero på att det finns skillnader i vilka yrken och branscher män och kvinnor verkar i. Vi har en ganska uppdelad arbetsmarknad i Sverige, säger Carl-Gustaf Leinar, VD TRR Trygghetsrådet.

Tjänstebranschen och offentliga sektorn ökade
De branscher som anställde flest tjänstemän under 2012 var service och tjänster, offentlig sektor samt handel och försäljning. Verkstad och metall minskade sin rekrytering under 2012, jämfört med föregående år. Andelen uppsagda tjänstemän som gick till större företag med fler än 100 anställda ökade från 46 till 50 procent.

Av de 13 681 aktivt arbetssökande tjänstemän som TRR stöttade under 2012:

• startade sju procent eget företag
  • valde fem procent att påbörja längre studier

För ytterligare information och pressbilder kontakta:

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har nästan 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att coacha tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.