Trots skakig konjunktur - arbetsmarknaden för tjänstemännen är god

– 9 av 10 får jobb, fler får tillsvidareanställning och fler får högre lön

Under de första sex månaderna 2012 sökte 7 967 tjänstemän stöd hos TRR, vilket är drygt 2 200 fler än under 2011. Men ökningen är inte utryck för en generell försämring av tjänstemännens arbetsmarknad, 9 av 10, 88 procent av de aktivt arbetssökande som lämnat TRR har fått nytt jobb. Andelen som fått fast anställning har dessutom ökat med tre procentenheter, från 66 till 69 procent.

Hela 88 procent, 9 av 10, av alla tjänstemän som TRR stöttat under de första sex månaderna 2012 har fått en ny anställning. Det är en ökning med en procentenhet jämfört med samma period förra året. Andelen som fått fast anställning har ökat från 66 till 69 procent. Och andelen som fått en högre lön på den nya arbetsplatsen har ökat från 28 procent till 32 procent.

– Det är en allmänt spridd uppfattning att vi lever i osäkra tider. Men att fler får tillsvidareanställning är ett tecken på att företagen ser ljust på framtiden. En nedläggning av Saab i Trollhättan och AstraZenecas forskning och utveckling i Södertälje är inte en lågkonjunktur, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR.

Fordonsindustrin rullar på
Saabs konkurs färgar till viss del statistiken. Nästan hälften, 49 procent av alla tjänstemän som TRR hjälpt till ett nytt jobb under det första halvåret har fått anställning på ett företag med fler än 100 anställda, en ökning med tre procentenheter jämfört med motsvarande period ifjol. Dessutom har andelen som fått nytt jobb inom fordonstillverkning ökat, från två till åtta procent.

– Det är helt enkelt så att många tidigare Saab-anställda har fått nytt jobb på Volvo, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR.

Kontakter fortfarande vanligaste vägen till nytt jobb
Fortfarande är det via sitt kontaktnät som de flesta tjänstemän med stöd av TRR hittar sitt nya jobb. Drygt hälften, 59 procent, gör det.

Av de 7 599 aktivt arbetssökande tjänstemän som TRR har stöttat under de första sex månaderna 2012:

• fick 81 procent en ny anställning
  • startade sju procent eget företag
  • valde tre procent att påbörja längre studier

Åtta procent rekryterades till fordonsindustrin
Bland dem som gick vidare till en ny anställning fick åtta procent jobb inom fordonstillverkning vilket är en ökning med hela sex procentenheter. Liksom tidigare är service- och tjänstesektorn den bransch som rekryterar flest med 14 procent, vilket är en ökning med två procentenheter. Offentlig sektor rekryterade elva procent vilket är en ökning med en procentenhet jämfört med motsvarande period förra året.

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har mer än 30 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att hjälpa tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.