TRR hjälper Trafikverket rekrytera 2000 personer

TRR Trygghetsrådet och dess dotterbolag Startkraft ska hjälpa Trafikverket att hitta 2000 personer till anställning inom transportsektorn. Delar av de nyrekryterade ska sökas bland de uppsagda Ericssonanställda.

Den svenska transportsektorn inklusive Trafikverket har ett historiskt stort rekryteringsbehov. Det uppskattas till hela 2000 personer. Därför påbörjar TRR och dess dotterbolag Startkraft ett långsiktigt samarbete med Trafikverket.

Behovet av arbetskraft är stort och både TRR/Startkraft och Trafikverket hoppas kunna ge delar av de anställda på Ericsson som varslats om uppsägning nytt jobb.

- TRR och vårt dotterbolag Startkraft har uppgiften att stötta uppsagda tjänstemän och arbetare till nytt jobb. Transportsektorns behov är rekordstort och vi utgår ifrån att en stor del av de uppsagda från Ericsson snart kan hitta nytt jobb inom denna sektor, säger Lennart Hedström, vd på TRR Trygghetsrådet.

-Vi har genom åren stöttat hundratusentals jobbsökare till nya arbetsgivare och nio av tio får nytt jobb. Mediantiden är cirka sju månader, säger Lennart Hedström och fortsätter:

- Dagens historiskt urstarka arbetsmarknaden gör att vi hyser stora förhoppningar att kunna sammanföra rätt arbetskraft med rätt företag inom transportsektorn relativt snabbt, säger Lennart Hedström.

Eftersom TRR aktivt också hjälper de uppsagda på Ericsson att hitta nya arbeten finns det en mycket bra pool att söka inom just nu.

Claes Åberg 0708-676057 claes.aberg@trr.se

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har drygt 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att stötta tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 850 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 250 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.trr.se

Snabbfakta

Citat

Transportsektorns behov är rekordstort och vi utgår ifrån att en stor del av de uppsagda från Ericsson snart kan hitta nytt jobb inom denna sektor.
Lennart Hedström, vd TRR
Vi har genom åren stöttat hundratusentals jobbsökare till nya arbetsgivare och nio av tio får nytt jobb. Mediantiden till nytt jobb är cirka sju månader.
Lennart Hedström, vd TRR