TRR i Almedalen – fokuserar på framtidens arbetsliv

Under årets Almedalsvecka djupdyker trygghetsrådet TRR i temat framtidens arbetsliv. Hur ställer vi om för att klara morgondagens utmaningar i form av artificiell intelligens?  Det är ett av flera seminarier TRR anordnar. Nytt för i år är att rådgivare kommer att finns på Visbys gator för att ge tips om nya jobb.

TRR hjälper människor ställa om och hitta nya jobb efter att de blivit uppsagda. Arbetsmarknaden är under stor förändring och TRR har under året presenterat den uppmärksammade rapporten ”Framtidens arbetsliv är här.”

I Almedalen spinner TRR med inbjudna gäster vidare på den rapporten och de trender vi ser i arbetslivet.

I år fokuserar TRR på en dag med många olika aktiviteter – alltifrån morgonsamtal och seminarier till att ha rådgivare utspridda i Visby för att ge råd och diskutera hur vi ställer om och anpassar oss efter det nya jobblandskapet.

– I år har vi en fullspäckad dag med diskussioner om framtidens arbetsliv. Vi har valt att ta upp AI, hur morgondagens arbetsplatser ser ut och hur arbetstagarna bäst ställer om inför alla nya jobb som dyker upp, säger Claes Åberg, kommunikationschef på TRR.

Program tisdag 2 juli, plats; Primes trädgård, Strandgatan 27, Visby. Välkomna!

08.30-09.00 Kommer det att finnas behov av människor i framtiden? En spaning om framtidens arbetsliv. Medverkande; Claes Åberg, TRR, Maria Idebro, managementkonsult och Mia Kieregård, futurist.

09.00-09.50 Hur ställer jag om till framtiden? Vad behöver vi individer göra för att vår plats i framtidens arbetsliv? Medverkande; Lennart Hedström, vd TRR, Per Lagerström, kommunikationschef Futurion, Erik Fors-Andrée, vd Go Monday, Mia Kleregård, futurist Tesla, Maria Idebro, managementkonsult Thread samt Olof Gränström, strategic advisor Novus.

10.00-10.50 Framtidens arbetsplatser – hur organiserar vi oss för gigekonomin? Medverkande; Charlotta Rosén, projektansvarig Sturekvarteret, Hannes Kataja, kommunikationschef Fastigo, Siduri Poli, grundare Changers Hub, samt Erik Wickbom, TRR.

11.00-11.50 Fördomsfria algoritmer, finns det? Möjligheter och fallgropar med AI inom jobbmatchning. Medverkande; Anna Felländer, AI Sustainable Center, Viveka Bonde, Lightnet Foundation, Erik Sandström, Arbetsförmedlingen, Sinisa Strbac, TNG, Joel Hellermark, Sana Labs samt Liselott Klinth, TRR.

21.00 4 timmars arbetsvecka? – ett samtal om arbetets roll i våra liv nu och i framtiden. Medverkande: Kajsa Ekis Ekman, vänsterdebattör/författare och Mattias Svensson, liberal debattör/författare. Samtalsledare: Therese Bohlin, vd, Prime.

TRR är ett trygghetsråd som öppnar dörrar till framtidens arbetsliv. Vi stöttar uppsagda medarbetare till nytt jobb och arbetsgivare som kompetensväxlar på grund av arbetsbrist. Vi finns till för 35 000 anslutna företag och deras 950 000 medarbetare. TRR ägs av parterna på den privata arbetsmarknaden, arbetsgivarförbunden inom Svenskt Näringsliv och fackförbunden inom PTK. Vi är 250 engagerade medarbetare och finns på ett 40-tal platser över hela Sverige.