TRR justerar ner sin prognos för 2013

Än har den privata sektorn inte återhämtat sig från lågkonjunkturen, men fler uppsagda tjänstemän fångas upp av det offentliga.

Under årets tre första kvartal har 13 198 uppsagda tjänstemän sökt stöd hos TRR – 1 238 fler än under motsvarande period ifjol, och 60 procent fler än under samma period 2011. Samtidigt finns det tecken på att lågkonjunkturen närmar sig ett slut. September 2013 var en avsevärt bättre månad, med färre uppsagda tjänstemän än september i fjol. TRR justerar nu ner sin prognos för 2013 från 19 000 till 17 750.

Många tjänstemän går till offentlig sektor

Nytt för i år är att stat, kommun och landsting är den kategori av arbetsgivare som rekryterar flest uppsagda tjänstemän. Tolv procent av de tjänstemän som tvingats lämna en anställning i privat sektor och som TRR hjälpt till ny anställning under årets tre första kvartal fick nytt jobb i offentlig sektor.

Arbetsmarknaden är starkare än vad vi tidigare beräknat. Tyvärr verkar det inte bero på att den privata sektorn återhämtat sig, utan på att den offentliga sektorn fångar upp uppsagda tjänstemän. Nedläggningen av Astrazenecas verksamhet i Södertälje är ett sådant exempel, där många av de uppsagda tjänstemännen gått till stat och landsting, säger Calle Leinar, VD för TRR.

Något sämre villkor i offentlig sektor

Andelen uppsagda tjänstemän som får högre lön på nya arbetsplatsen sjunker: under årets tre första kvartal var andelen 28 procent, jämfört med 31 procent under motsvarande period förra året. Andelen som fick fast anställning på nya arbetsplatsen var ungefär densamma: 69 procent.

Det handlar inte om några stora förändringar. Samtidigt vet vi att villkoren både när det gäller lön och anställningsform oftast är något sämre i den offentliga än i den privata sektorn. När en större del av tjänstemännen går till stat, kommun och landsting märks det i vår statistik, fortsätter Calle Leinar.

Av de 11 765 aktivt arbetssökande tjänstemän som TRR har stöttat till ny karriär under de första tre kvartalen 2013:

• fick 80 procent en ny anställning
  • startade sju procent eget företag
  • valde sex procent att påbörja längre studier

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har nära 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att stötta tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.