TRR Trygghetsrådets arbetsmarknadsstatistik för september, oktober och november 2012:  Blir 2013 ett nytt 2009?

– 2012 var ett 2008 i repris. Nu kommer uppsägningarna.

Antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd av TRR har ökat med 16 procent i september, oktober och november, jämfört med motsvarande period 2008, när finanskrisen skakade om den svenska ekonomin. Då var antalet uppsagda tjänstemän 4 316 personer. Samma period i år beräknas till 5 136.

Som TRR tidigare rapporterat går Sverige in i en ny lågkonjunktur. Utvecklingen efter den internationella skuldkrisen påminner om finans- och fordonsindustrins kris 2008, med skillnaden att förloppet är snabbare – det har gått kortare tid mellan de första varningssignalerna och uppsägningarna.

Tjänstemännen hårdare drabbade
Den här lågkonjunkturen slår också hårdare mot tjänstemännen. Medan antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd av TRR har ökat med 16 procent i september- november 2012 jämfört med motsvarande period 2008, är antalet uppsagda arbetare ungefär detsamma. Avståndet i tid mellan att arbetarna får lämna sina jobb och att tjänstemännen får besked om uppsägning har också krympt från tidigare sex till några få månader.

-   Vi ser en ökad aktivitet, med fler och fler företag som kontaktar oss för råd och stöd. Det är ett tydligt tecken på att 2013 blir ett sämre år än 2012, säger Calle Leinar, VD för TRR.

Omställningen går smidigare
De hårdast drabbade branscherna hösten 2008 var fordonsindustrin, byggindustrin samt underleverantörer till bostadsbyggande, läkemedel, telekom och möbelindustrin. I dag är den exportberoende industrin hårt ansatt, tillsammans med telekombranschen och läkemedels-industrin.

En annan skillnad är att omställningen till nytt jobb fortfarande går bra. 87 procent av de uppsagda tjänstemännen fick ny anställning i november i år, jämfört med 85 procent i november 2008.

-   Krisen slår hårt mot storstadsregionerna, södra Sverige och Stockholm. Fördelen är att arbetsmarknaden fungerar väl här – det finns nya jobb att få, säger Calle Leinar.

Prognos för 2013
Frågan nu är om 2013 blir en repris av 2009, med omfattande uppsägningar. 2009 sökte i snitt
2 250 tjänstemän per månad TRRs stöd, jämfört med 1 773 i november 2008, och beräknade
1 850 i november i år.

TRRs prognos för antalet uppsagda privatanställda tjänstemän under 2013 kommer i slutet av december.

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har nästan 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att coacha tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www. TRR.se.