TRRs nya bok: Åldersnojan större problem än åldern

Fixeringen vid den egna åldern är oftast ett mycket större problem än åldern i sig. Det slår TRR Trygghetsrådet fast i en ny bok, Du har fel ålder - om åldersnojan på arbetsmarknaden. Förutom attityderna till ålder vid nyanställning presenteras också nya fakta om hur omfattande åldersfixeringen är: En av tre har upplevt att åldern varit ett problem när de sökt jobb.

Bland arbetslösa har två av tre upplevt att den egna åldern varit ett problem. Således är problemet störst hos de som berörs mest – de som jagar ett jobb.

- Problemet är tudelat. Många arbetsgivare har en tendens att fokusera på en viss åldersgrupp. För tjänstemän är det ofta åldersgruppen 30-45 år som är mest attraktiv. Det är en typ av åldersfixering. Den andra är den som arbetssökande själva står för, åldersnojan att ”jag har nog fel ålder”, berättar Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR Trygghetsrådet.

Åldersfixeringen ökar
Drygt hälften av de som svarat på TRRs enkät (slumpmässigt utvalda personer mellan 18 och 65 år), anger att åldersfixeringen har ökat på arbetsmarknaden de senaste fem åren. Den upplevelsen är starkast bland de som är 45 till 65 år.

- Våra rådgivare märker ofta att den arbetssökande ser åldern som ett problem. Då blir den det. Därför är det så viktigt att jobba med den egna inställningen och att motarbeta åldersfixeringen. Kompetens, typ av erfarenhet och individuell fallenhet är alltid viktigare än ålder, säger Carl-Gustaf Leinar.

Boken bygger på intervjuer med personer från olika årtionden, en undersökning om allmänhetens inställning till ålder och jobb, samt erfarenheter från TRRs omställningsarbete. Den har skrivits av Ann-Sofi Sjöberg, TRRs informationschef, och Gunilla Mild Nygren, redaktör för TRR-tidningen.

Boken som släpps i dag vid ett seminarium på TRRs kontor i Stockholm finns publicerad på TRR Trygghetsrådets hemsida: www.trr.se/bok

TRR kommer även att arrangera ett seminarium om åldersfixeringen på arbetsmarknaden i Almedalen, Kapitelhusgården tisdag den 3 juli, kl. 10.30-11.30.

TRR Trygghetsrådet, som ägs av Svenskt Näringsliv och PTK, stöttar uppsagda tjänstemän till nytt arbete samt ger företag och fack stöd och råd vid omställning över konjunkturcyklerna.

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har nästan 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att coacha tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 230 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.