Västsverige bäst i landet på att ge 50 plussare jobb

I Västra Götaland har andelen 50-59 åringar som fått nytt jobb under de första tre kvartalen i år ökat mest i hela landet. 20 procent fler jämfört med samma period förra året. Antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd från Trygghetsrådet har minskat med 30 procent.

rbetsmarknaden i Västra Götaland är bland de hetaste i Sverige. Det visar färsk statistik som TRR Trygghetsrådet presenterar för årets första tre kvartal jämfört med samma period förra året. Antalet arbetssökande tjänstemän har minskat med 30 procent, eller 537 personer, till 1261 personer.

– Västra Götaland har en stark arbetsmarknad, det märker vi varje dag när vi stöttar uppsagda tjänstemän. Speciellt givande är trenden att fler i åldern 50-59 år håller i sig, säger Magdalena Kock, regionchef i Göteborg och Halland, på TRR Trygghetsrådet.

Inom branschen service och tjänster har de flesta jobben rekryterats – cirka 17 procent av de arbetssökande har gått dit. Ingen förändring sedan förra året. I branschen stat, kommun, landsting har en liten ökning i antal rekryteringar skett – från 11 procent tre första kvartalen förra året till 14 procent under årets första tre kvartal.

För ytterligare information och pressbilder kontakta:
Magdalena Kock, regionchef för TRR Västra Götaland, Tel 0708-14 76 70
eller Boo Ehlin, pressansvarig, tel 070-552 92 92

TRR Trygghetsrådet arbetar med omställning och har drygt 40 års erfarenhet av övertalighet. Vi arbetar som en långsiktig partner. TRR ger råd och stöd till medarbetare, ledning och fackliga företrädare i företag. Vi är den enda oberoende aktören på den svenska marknaden och har utvecklat en komplett metodik för att stötta tjänstemän. Genom att skapa förändringskraft hos individen, har vi de senaste tio åren hjälpt mer än 20 000 företag att vända en svår situation.

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 850 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 250 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.trr.se

Citat

Västra Götaland har en stark arbetsmarknad, det märker vi varje dag när vi stöttar uppsagda tjänstemän. Speciellt givande är trenden att fler i åldern 50-59 år håller i sig.
Magdalena Kock, regionchef TRR Västra Götaland