Norwegian vägrar återigen ta emot delgivning

Report this content

Närmare 300 passagerare blev försenade på Norwegians flight DY7088  från Los Angeles till Arlanda den 2 maj 2014. Med hänvisning till EU-lag 261 har de rätt till 600 Euro vardera i ersättning. Ett femtiotal passagerare har vänt sig till konsumenträttsföretaget TRS Travelright för att få juridisk hjälp. Stämningsansökan mot Norwegian lämnades in den 4 juni och Attunda tingsrätt skickade stämningen till Norwegians registrerade adress i Sverige. Men Norwegian lät sig inte delges med hänvisning till att stämningsansökan inte skickats till Norwegians huvudkontor i Oslo. Nu har tingsrätten försökt delge Norwegian via deras huvudkontor men med samma resultat.

Den andra delgivningen var satt under bevakning av Attunda tingsrätt till den 7 augusti. Det innebär att tingsrätten skickat stämningsansökan till Norwegian med ett föreläggande om att bekräfta mottagandet och komma in med ett bemötande. Men det norska flygbolaget har alltså inte ens bekräftat mottagandet. Nästa steg blir att gå via en stämningsman som  lämnar över delgivningen personligen som ett internationellt rekommenderat brev med mottagningsbevis – ett så kallat rött kort – direkt till någon i Norwegians styrelse.

Flygrättsadvokaten Stephan Eriksson som biträder TRS Travelrights kunder tycker att Norwegians hantering av ärendet är helt oacceptabel. Enligt hans erfarenhet undandrar sig inte ett börsbolag som Norwegian att låta sig delges.

- Det är ju faktiskt en fråga om domstolstrots. Man kan samtidigt fråga sig varför Norwegian, som hävdar att de inte bär ansvar för de många förseningarna med Dreamlinern, inte vill få det prövat i rätten. Då skulle ju utfallet göra att hanteringen av ersättningskraven skulle kunna gå mycket snabbare för alla inblandade parter.

Kan delgivning inte ske via stämningsman kommer ärendet att hänskjutas till norsk domstol eller motsvarande myndighet i Norge.

TRS Travelright AB är ett svenskt internetbaserat företag som hjälper passagerare att få ut ersättning vid försenade, inställda och överbokade flyg. Ersättningen regleras enligt EU-lag 261/2004 och baseras på förseningens omfattning och flygsträcka. Som mest kan man få 600€ i ersättning oavsett vad biljetten har kostat. Enligt EUs egen statistik är uppemot 1% av alla flyg så pass försenade att det berättigar till kompensation.
Flygrättsadvokaten Stephan Eriksson biträder TRS Travelright med att driva ersättningskraven till domstol om flygbolagen vägrar att betala. För sina tjänster behåller TRS Travelright AB 30% inklusive moms av passagerarens ersättning enligt principen no win - no fee. TRS Travelrights hemsida finns på www.trstravelright.eu där flygrättsadvokaten Stephan Erikssson även bloggar.

Taggar: