Norwegian vägrar ta emot delgivning

Två passagerare blev försenade på Norwegians flight DY7088  från Los Angeles till Arlanda den 2 maj 2014. Med hänvisning till EU-lag 261 har de rätt till 600 Euro vardera i ersättning. Men Norwegian  bestred deras krav och då vände sig de två resenärerna till konsumenträttsföretaget Travelright för att få juridisk hjälp.  Nu vägrar Norwegian låta sig delges efter den stämning som gjorts mot flygbolaget i Attunda tingsrätt.

Delgivningen, som skulle ha skett senast den 10 juli, har ännu inte kunnat genomföras då Norwegian helt enkelt undvikit att hämta ut det rekommenderade brevet från domstolen.

Flygrättsadokaten Stephan Eriksson, som företräder de passagerare som begär hjälp av Travelright, ställer sig frågande till att Norwegian inte följer gängse lagar och regler, men är samtidigt inte förvånad över flygbolagets agerande.

- Norwegians problem med Dreamlinern kvarstår och medan deras passagerare drabbas av förseningar så fortsätter Norwegian att skylla på flygplanstillverkaren Boeing. Det naturliga vore ju att de drabbade resenärerna får ut sin ersättning först, så får Norwegian i sin tur kräva ersättning av Boeing, anser Stephan Eriksson.

Hittills har Norwegian bestridit samtliga krav på ersättning som riktats mot dem och i de senaste kvartalsrapporterna finns inga poster för eventuella ersättningskrav.

- Norwegian verkar strunta i sina försenade passagerares rätt till ersättning, så vi kommer att driva ärendena vidare tills de betalar, fortsätter Stephan Eriksson. Den här förseningen berodde på ett tidigare tekniskt fel och avsaknad av reservedelar, så ansvaret ligger hos Norwegian.

Flygrättsavokaten Stephan Eriksson kommer nu att överväga delgivning via stämningsman om inte flygbolaget accepterar delgivningen.

TRS Travelright AB är ett svenskt internetbaserat företag som hjälper passagerare att få ut ersättning vid försenade, inställda och överbokade flyg. Ersättningen regleras enligt EU-lag 261/2004 och baseras på förseningens omfattning och flygsträcka. Som mest kan man få 600€ i ersättning oavsett vad biljetten har kostat. Enligt EUs egen statistik är uppemot 1% av alla flyg så pass försenade att det berättigar till kompensation.
Flygrättsadvokaten Stephan Eriksson biträder TRS Travelright med att driva ersättningskraven till domstol om flygbolagen vägrar att betala. För sina tjänster behåller TRS Travelright AB 30% inklusive moms av passagerarens ersättning enligt principen no win - no fee. TRS Travelrights hemsida finns på www.trstravelright.eu där flygrättsadvokaten Stephan Erikssson även bloggar.