220 000 arbetare har beviljats stöd under tio år

Stödet från TSL har räckt för de flesta men små möjligheter att få utbildning eller praktik har skapat problem.

Trygghetsfonden TSL startades 1 september 2014 av Svenskt Näringsliv och LO för att underlätta omställningar vid arbetslöshet och uppsägningar både för privata företag och privatanställda arbetare. 220 000 arbetare har beviljats stöd under TSL-systemets första tio år. Stödet har räckt för de flesta, men små möjligheter att få utbildning eller praktik genom Arbetsförmedlingen har skapat problem visar TSL:s tioårsrapport.

- Det är inte ovilja eller lättja som  hindrar en del uppsagda från att hitta nya jobb utan bristande kompetens, ohälsa, pendlingsproblem och svårigheter att flytta dit jobben finns. Samhällets system måste ta vid på ett bättre sätt för de uppsagda, säger Tomas Petti, vd TSL.

Från uppsagd till en ny karriär - trygghet under omställning. Trygghetsfonden TSL är ett omställningsstöd som 100 000 arbetsgivare erbjuder sina 900 000 medarbetare. Stödet gäller hos alla privata arbetsgivare som har kollektivavtal med ett LO-förbund. Trygghetsfonden TSL bygger på ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och LO. Läs mer på www.tsl.se

Samhällets system måste ta vid på ett bättre sätt för de uppsagda
Tomas Petti, Vd TSL