Fler i omställning under lågkonjunktur

Under 2023 beviljades nära 20 000 personer omställningsstöd från Trygghetsfonden TSL. Det är drygt 140 procent fler än 2022 då 8 190 personer beviljades stöd. Det är därtill årshögsta sedan år 2020 då covidpandemin utbröt och innan det sedan 2014. Men trots fortsatt vikande konjunktur, fördubblat antal uppsagda och ökande antal konkurser finns efterfrågan i alla branscher, även för åldersgrupper över 60.

Sysselsättningen är förhållandevis hög, även om både antalet sysselsatta och arbetslösheten har utvecklats i en mer negativ riktning de senaste månaderna. Under 2023 fick fler än 9 av 10 personer, som tagit del av omställningsstöd hos Trygghetsfonden TSL, en ny lösning på arbetsmarknaden. Totalt under året låg andelen som hittade en ny lösning på 94 procent, vilket innebär en historiskt hög nivå.

- Trots att vi befinner oss i en period med ett ökande antal uppsagda kan vi konstatera att resultaten för omställningsstödet har varit mycket fina med goda utfall för våra deltagare. De starka resultaten gäller över lag oavsett om vi tittar på exempelvis bransch, län eller åldersgrupp, säger Caroline Söder vd på Trygghetsfonden TSL.

Trygghetsfonden TSL:s uppdrag har länge varit att hjälpa uppsagda personer till en ny sysselsättning genom ny anställning, att starta eget företag eller att börja längre studier. Mycket positivt är att de flesta kommer ut i jobb eller ny lösning mycket fort, oavsett ålder. Deltagare under 40 år behöver i genomsnitt kortare tid än 100 dagar, medan äldre hittar en ny lösning efter i genomsnitt 110 – 120 dagar. Av deltagarna över 60 år hittar 8 av 10 en ny lösning.

Sedan ett drygt år tillbaka har Trygghetsfonden TSL ett utökat uppdrag att erbjuda vägledning kring karriär och studier tillsammans med ekonomiskt stöd under utbildning med möjlighet till lärande under arbetslivet. Bland anställda i TSL-anslutna företag finns ett stort och växande intresse för detta kompetensstöd, vilket visat sig både över olika branscher och genom spridning regionalt. Fler än hälften av ansökningarna har kommit från anställda inom industrin och handeln. Ansökningar via TSL skiljer dock ut sig då majoriteten av ansökningarna kommer från män. Detta till skillnad från helheten där det är en majoritet av kvinnor som ansöker om kompetensstöd.

- I ett allt dystrare konjunkturläge är vi glada och stolta att kunna erbjuda möjligheter som ger fler förutsättningar att stärka sin ställning på arbetsmarknaden och stå rustade för både väntade och oväntade förändringar. Vi fortsätter att bevaka utvecklingen noggrant för att även fortsättningsvis ha kontinuerlig beredskap att erbjuda omställningsstöd i en föränderlig arbetsmarknad med samma höga kvalitet till våra deltagare, avslutar Caroline Söder.

Data i rapporten har brytpunkt 2023-12-20.

Johannes Hellqvist
johannes.hellqvist@tsl.se

Trygghetsfonden TSL är en omställningsförsäkring avtalad mellan LO och Svenskt Näringsliv. 100 000 arbetsgivare och 900 000 medarbetare ingår i TSL:s omställningsförsäkring som gäller på arbetsplatser som har kollektivavtal med ett LO-förbund. Vi är Sveriges största nätverksorganisation för omställning och hjälper i genomsnitt 15 000 människor per år till ett nytt och oftast mer kvalificerat jobb. Vårt arbete innebär också att vi ser till så att arbetsgivare får tillgång till rätt kompetens. En kvarts miljon omställningar har genomförts i TSL-systemet sedan 2006. www.tsl.se