Fler sägs upp på grund av konkurser

Tredje kvartalet visar på 12 procent lägre inflödet till Trygghetsfonden TSL. Det betyder en fortsatt god arbetsmarknad, men samtidigt ökar andelen uppsagda från konkurser. Statistiken för tredje kvartalet visar att andelen uppsagda på grund av konkurser ökar, från 8,9 procent under det första kvartalet till att nu omfatta 13,6 procent. Under september kom nästan var tredje deltagare, 254 personer, från en konkurs. Konkurserna växer också i storlek, från i genomsnitt sju personer per omställningsuppdrag i början av året till i snitt tio personer under tredje kvartalet.

”Vi kommer att nogsamt följa utvecklingen av omställningsprojekt på grund av konkurser. Om trenden fortsätter skulle detta kunna vara en tidig indikation på en förändring av det goda konjunkturläget” säger Caroline Söder vd Trygghetsfonden TSL

Trygghetsfonden TSL konstaterar samtidigt att arbetsmarknaden fortsatt är mycket god:

• Inflödet av uppsagda arbetare till Trygghetsfonden TSL är det lägsta på 10 år
  • Till och med det tredje kvartalet var inflödet 7736 personer, vilket är 12 procent lägre än motsvarande period 2017.
  • Andelen som når en lösning inom 12 månader ligger stadigt på omkring 85 procent under 2018.
  • Endast 3 procent av de uppsagda som Trygghetsfonden TSL hjälper till nytt jobb är fortfarande arbetssökande ett år efter sista anställningsdag.
  • 83 procent uppger att det nya arbetet är mer eller lika kvalificerad som det tidigare.
  • Lättast att få nytt jobb har deltagare som anmäls från Målareförbundet (96,4 %), Elektrikerförbundet (93,3 %) och Byggnadsarbetareförbundet (92,6 %).
  • Jämtland, Kronoberg och Blekinge är länen där flest, över 92 procent, får ett nytt jobb inom ett år.

”Tillsammans med våra 34 leverantörer utför vi ett omställningsarbete som fungerar i praktiken. Skickliga människor som annars skulle riskera att hamna utanför arbetsmarknaden får hjälp till ett fortsatt yrkesliv samtidigt som företagen förses med kompetens för fortsatt tillväxt. Trygghetsfonden TSL är en förmån som är värd att lyftas fram.” säger Caroline Söder vd Trygghetsfonden TSL

Trygghetsfonden TSL är en omställningsförsäkring som hjälper uppsagda personer till nytt jobb och underlättar för arbetsmarknadens parter att hantera strukturomvandlingen.100 000 arbetsgivare och 900 000 medarbetare ingår i omställningsförsäkringen som är avtalad mellan Svenskt Näringsliv och LO. Trygghetsfonden TSL hjälper i genomsnitt 15 000 människor per år till ett nytt och ofta mer kvalificerat jobb. Vårt arbete innebär också att vi ser till så att arbetsgivare får tillgång till rätt kompetens. En kvarts miljon omställningar har genomförts i TSL-systemet sedan 2006. www.tsl.se