Hälften av de visstidsanställda har trygga tjänster efter tre år

53 procent av de visstidsanställda har efter tre år en tillsvidareanställning. Det visar SIFO-intervjuer som Trygghetsfonden TSL låtit göra med 1 000 personer tre år efter det att de har fått omställningsstöd.

Under våren har TSL sett att fler av de privatanställda arbetarna som blir uppsagda från tillsvidareanställningar får gå till mer otrygga visstids- och behovsanställningar. I rapporten Tre år efter omställning som TSL publicerar idag kan man dock konstatera att för de flesta, 53 procent, så övergår visstidsanställningarna till tillsvidareanställningar. Rapporten bygger på SIFO-intervjuer med 1 000 personer som fått omställningsstöd när de blev uppsagda för tre år sedan.