Kompetensutveckling behövs

TSL-systemet för omställning räcker inte till för alla privatanställda arbetare som blir uppsagda.

För drygt var tionde person som får hjälp från TSL räcker stödet inte till för att de ska hitta ett jobb efter att de har blivit uppsagda. Ofta är dessa deltagare i behov av mer stöd än vad TSL kan erbjuda konstateras i TSL:s rapport för maj månad.

Allra svårast att hitta nytt jobb har det varit för de uppsagda som endast har grundskolekompetens och är 60 år eller äldre. Drygt 20 procent av dessa hittar inte en lösning inom 12 månader från sista anställningsdag. Även för andra åldersgrupper är det tydligt att utbildningsnivån har en effekt på möjligheterna att hitta nytt jobb

Det är viktigt att bygga system som underlättar nödvändig strukturell förändring i näringslivet. Det kräver i sin tur att systemen för rörlighet på arbetsmarknaden för de anställda utvecklas i samma takt. TSL ser att dagens system inte är tillräckliga. Om inte detta åtgärdas, kommer många av de arbetare som idag har ett jobb ändå löpa risk att hamna i långtidsarbetslöshet vid förändringar i företagen.

De som är i störst behov av kompetensutveckling får det i minst utsträckning
Tomas Petti, vd TSL