Lugnare arbetsmarknad och kritisk granskning

Oktoberrapporten från Trygghetsfonden TSL indikerar långsam förbättring. Färre uppsagda arbetare söker omställningsstöd det andra halvåret 2013 jämfört med motsvarande period 2012. Årsprognosen för 2013 är 24 000 personer.

I TSL-rapporten för oktober 2013 Lugnare arbetsmarknad och kritisk granskning framgår att under oktober bröts den starka uppgången av antalet uppsagda arbetare som beviljats omställningsstöd. Det indikerar att det blir avsevärt färre nya deltagare det andra halvåret 2013 i TSL-systemet jämfört med motsvarande period 2012. Årsprognosen för 2013 är cirka 24 000 personer. Konjunkturläget ser lite ljusare ut, men det är fortfarande en bräcklig förbättring.

Tomas Petti, vd Trygghetsfonden TSL
mobil 070 399 38 38