Oviss framtida arbetsmarknad, trots starkt nuläge

Det kommer nu allt fler tecken på en konjunkturavmattning. Trots detta har arbetsmarknaden hittills stått anmärkningsvärt stark under året. Vi blickar nu framåt mot ett mer osäkert läge och i Trygghetsfonden TSL:s kvartalsrapport ser vi till exempel tidiga tecken på en ökning av uppsägningar och varsel inom handeln, samt att konkurserna har haft en stigande trend under året.

En fortsatt nedgång för inköpschefsindex i kombination med energikris och snabbt stigande priser samt höjda räntor indikerar en osäkrare framtid för företagen.

- Vi ser att uppsägningarna från handeln under slutet på kvartalet har varit fler än de var under samma tid i fjol. Vi har även noterat tidiga tecken på en ökning av varsel inom handeln. Antalet konkurser som inkommit till Trygghetsfonden TSL har också ökat något under 2022. Det är första gången sedan coronapandemin som konkurserna ökat i flera kvartal i rad. Dock från en mycket låg nivå under inledningen av året. Trygghetsfonden TSL följer utvecklingen noga för att skapa handlingsutrymme och beredskap för att snabbt kunna möta förändringar på arbetsmarknaden och för våra deltagare, säger vd Caroline Söder.

Samtidigt har arbetsmarknaden stått anmärkningsvärt stark under det senaste året. Arbetslösheten har fortsatt att falla och är nu den lägsta på över tio år. Efterfrågan på arbetskraft är fortsatt god.

- Vi har tre starka kvartal bakom oss med mycket goda resultat för våra deltagare. Andelen som fått ny lösning på arbetsmarknaden ligger på historiska högstanivåer, där 9 av 10 deltagare nu avslutar sitt omställningsstöd hos Trygghetsfonden TSL med ett nytt jobb, heltidsstudier eller start av eget företag, säger vd Caroline Söder.

Från och med den 1 oktober har Trygghetsfonden TSL ett väsentligt utökat uppdrag. Då började det nya huvudavtalet om trygghet, omställning och anställningsskydd som svenskt Näringsliv, LO och PTK förhandlat fram, att gälla.

- Detta innebär dels att vi på Trygghetsfonden TSL kommer att kunna hjälpa även tidsbegränsat anställda, dels dem som sägs upp på̊ grund av sjukdom. Dessutom kommer många av de 2 000 000 anställda som arbetar i något av våra 80 000 anslutna företag att kunna få karriär- och studievägledning tillsammans med ett ekonomiskt stöd under studietiden. Detta kommer att öka möjligheterna för många att studera och stärka sin ställning och därmed öka sin attraktivitet på arbetsmarknaden. Det är fantastiska möjligheter som nu öppnas och vi ser fram emot att ta oss an vårt utökade uppdrag, avslutar Caroline Söder.

Presskontakt:

Johannes Hellqvist
johannes.hellqvist@tsl.se

Trygghetsfonden TSL – hjälp till jobb. Vårt omställningsstöd omfattar 2 miljoner yrkesarbetare inom privat sektor och är en del av kollektivavtalet mellan Svenskt Näringsliv och LO. Vi erbjuder hjälp till den som blivit uppsagd att snabbt hitta ett nytt kvalificerat jobb. För arbetsgivare och fack stöttar och underlättar vi arbetet under hela omställningsprocessen.