Rekordmånga uppsagda, men här finns jobben

Fem gånger fler får hjälp till nytt jobb från Trygghetsfonden TSL under coronapandemin. Den 11 juni passerade antalet som beviljats omställningsstöd i år 20 000 personer.  Av dessa har 3 av 4 kommit in sedan slutet av mars då effekterna av de rekordstora varslen började märkas. Fortfarande får dock 9 av 10 nytt jobb, ofta i någon av de branscher som gynnats av krisen.

Från 1 mars till 31 maj 2020 har 45 359 personer varslats inom LO-yrken, vilket kan jämföras med 7 700 personer under samma period 2019. Detta har resulterat i att Trygghetsfonden TSL sedan slutet av mars haft i snitt drygt 1400 personer i veckan, som beviljats omställningsstöd efter att blivit uppsagda på grund av arbetsbrist. De fyra sista veckorna har dock inflödet av uppsagda minskat med omkring 30 procent.

- Den värsta uppsägningsvågen från hotell- och restaurangbranschen verkar ha planat ut, men nu ser vi en ökning från industrin. En effekt är att den industritunga regionen Västra Götaland stått för ett större inflöde av uppsagda än vad Stockholm gjort den senaste månaden, säger Caroline Söder vd Trygghetsfonden TSL.

De hårdast drabbade länen under perioden 1 mars till 31 maj är Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Jönköping och Värmland. De tre storstadsregionerna stod tillsammans för 58 procent av alla uppsagda.

Branscher som har det extra tufft
Restriktionerna för socialt umgänge har drabbat hotell- och restaurangbranschen särskilt hårt. Från att vara en av de branscher som stått för ett lågt inflöde till Trygghetsfonden TSL, ökade det under perioden 1 mars till 31 maj 2020 till flest uppsagda av alla branscher. Totalt 6 568 personer, över 80 gånger fler jämfört med 1 mars till 31 maj 2019.

- Många stora industriföretag har hittills klarat sig ifrån större uppsägningar relativt bra tack vare permitteringslösningar. Samtidigt är det tufft för underleverantörer som tappar order när de större företagen drar ner på produktionen. Detta märks inte minst i Jönköpings län som har många underleverantörer. Coronapandemin har också inneburit svårare tider för traditionella butiker till förmån för e-handeln, säger Caroline Söder, vd Trygghetsfonden TSL

Här finns jobben
Trots kris finns det fortfarande jobb och mellan den 1 mars och 31 maj fick 90,4 procent av de som fått stöd från Trygghetsfonden TSL ett nytt jobb, började studera eller startade eget, totalt 3 258 personer.

Coronapandemin sätter tydliga spår i vilka branscher som rekryterar. Vi handlar mat, renoverar hemma och handlar handsprit på apoteken. Vi beställer gärna varor via nätet och får dem hemlevererade.

Branscher som rekryterar:

• Livsmedelshandel, byggvaruhandeln och apotek
  • Tillverkning av hushålls- och hygienartiklar
  • Tillverkning av byggmaterial och snickerier
  • Anläggningsarbeten
  • Elinstallationer
  • Logistik och godstransport

Länk till Trygghetsfonden TSL och TRR:s pressträff Coronakrisens påverkan på omställningen i det privata näringslivet

Presskontakt:
Johan Grauers
johan.grauers@tsl.se

Hjälp till jobb - trygghet under omställning. Trygghetsfonden TSL är ett omställningsstöd som 70 000 arbetsgivare erbjuder sina 2 000 000 medarbetare. Stödet gäller hos alla privata arbetsgivare som har kollektivavtal med ett LO-förbund. Trygghetsfonden TSL ägs av Svenskt Näringsliv och LO. Läs mer på www.tsl.se