Starkare arbetsmarknad än innan pandemin - för varje ny uppsagd kommer tre andra ut i nytt jobb

Antalet uppsagda som ansöker om omställningsstöd hos Trygghetsfonden TSL är det lägsta på tio år. Tredje kvartalet beviljades 1 661 uppsagda personer stöd, vilket är 50 procent lägre än genomsnittet för de senaste tio åren. Trygghetsfonden TSL:s nya rapport visar att för varje uppsagd person som påbörjar stödet så är det tre andra som kommer ut i nytt jobb. Det är anmärkningsvärt positiva siffror och innebär att arbetsmarknadsläget ser bättre ut än innan pandemin.

Antalet uppsagda personer som beviljas omställningsstöd minskar 75 procent det tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2020, och minskningen är även drygt 40 procent jämfört med normalåret 2019. Samtidigt är andelen som får ett nytt jobb genom omställningsstödet kvar på en hög nivå. Trygghetsfonden TSL:s omställningskvot visar att för varje uppsagd person som påbörjar stödet så är det nu tre andra som kommer ut i nytt jobb.

• Vår omställningskvot visar på att arbetsmarknaden återhämtat sig långt bättre än både våra och alla andras prognoser räknat med. Vår bedömning är att det goda läget beror på att vi hållit samhället relativt öppet kombinerat med kraftfulla stödåtgärder, säger Caroline Söder vd Trygghetsfonden TSL

Hotell- och restaurang, personaluthyrning och transport drabbades särskilt hårt under pandemin. Dessa branscher är också de som återhämtat sig mest, med mellan 70 och 88 procent färre uppsagda under årets tre första kvartal jämfört med samma period förra året. Inom industrin har antalet uppsagda som beviljats omställningsstöd minskat med drygt 60 procent under samm period.

• Av alla uppsagda som Trygghetsfonden TLS hjälpt under pandemin har 40 procent bytt yrke. Nu när restriktionerna i samhället avvecklas ser vi också att bristen på arbetskraft och kompetens ökar, framför allt i tidigare hårt drabbade yrkesgrupper som kockar, restaurangpersonal och chaufförer, konstaterar Caroline Söder vd Trygghetsfonden TSL

En annan indikator på det goda arbetsmarknadsläget är att det fortfarande är nära 9 av 10 som får nytt jobb, startar eget företag eller börjar studera efter stöd från Trygghetsfonden TSL. Tidigare kriser har haft en betydligt besvärligare återhämtningsfas där resultaten sjunkit under en period då många uppsagda som beviljats stöd, samtidigt ska ut på en arbetsmarknad som inte ännu återhämtat sig.

Läs mer i bifogad rapport.

Presskontakt:

Trygghetsfonden TSL – hjälp till jobb. Vårt omställningsstöd omfattar 2 miljoner yrkesarbetare inom privat sektor och är en del av kollektivavtalet mellan Svenskt Näringsliv och LO. Vi erbjuder hjälp till den som blivit uppsagd att snabbt hitta ett nytt kvalificerat jobb. För arbetsgivare och fack stöttar och underlättar vi arbetet under hela omställningsprocessen. www.tsl.se