Vart går deltagarna?

Vart de deltagare som fått ett nytt arbete tar vägen är en ständigt återkommande fråga som vi tittar närmare på denna månad.

Liksom tidigare ser vi att de flesta går vidare till den privata sektorn. Särskilt intressant att notera är att endast 2, 5 % har flyttat från sin aktuella bostadsort i samband med sitt arbetsbyte. Men alla som sägs upp byter inte arbetsplats. Så många som 20 % går tillbaka till samma arbetsgivare.

Under juli beviljade TSL omställningsstöd för 1 383 personer, vilket är något fler än i juli 2014, då stöd beviljades för 1 315 personer. 19 334 personer har beviljats stöd de senaste 12 månaderna, vilket är något färre än den förgående 12-månadersperioden då stöd beviljades till 19 973 personer.

Mikaela Martinsson
mikaela.martinsson@tsl.se