Banbrytande omställningsavtal hjälper den som blivit sjuk

Report this content

Nu bygger det första trygghetsrådet på svensk arbetsmarknad ut det personliga omställningsstödet till att omfatta även personer som är eller riskerar att bli uppsagda på grund av ohälsa. Trygghetsrådet TRS startar också en försöksverksamhet för att stimulera rörligheten på arbetsmarknaden genom stöd till livs- och karriärplanering.

Trygghetsrådet TRS är i första hand verksamt på det ideella, idéburna och kulturella området. Parterna i kollektivavtalsstiftelsen är Arbetsgivaralliansen, Svensk Scenkonst och PTK. Nu tar TRS ytterligare ett steg i arbetet för ett tryggare arbetsliv. När samhällets stödsystem behöver kompletteras kan TRS gå in och ge personligt omställningsstöd även vid uppsägning av personliga skäl, om skälet är ohälsa. Redan när personen riskerar uppsägning, då Försäkringskassan ställer krav på att börja söka arbete på den öppna arbetsmarknaden efter sex månaders sjukskrivning, kan TRS börja ge stöd.

­– Det här ersätter inte arbetsgivarnas och myndigheternas insatser eller ansvar. Men det kompletterar där stödsystemen behöver stärkas, kommenterar TRS vd Helene Bergstedt.

– När den nya rehabiliteringskedjan infördes såg vi behovet av tidigare insatser för omställning, säger Svensk Scenkonsts förhandlingschef Åsa Hollmén. Här prövar Trygghetsrådet TRS nya vägar att gå.

– Det här är det första avtalet på den svenska arbetsmarknaden som tar hand om dem som är sjuka, säger PTKs ombudsman och förhandlare, Ann Lundberg Andersson.

Stimulerar rörlighet under trygga former
Trygghetsrådet TRS startar också en försöksverksamhet för att stimulera rörligheten på arbetsmarknaden, och i förlängningen – minska risken för ohälsa. Det är ett förebyggande arbete med stöd till samtal för livs- och karriärplanering som riktar sig direkt till individer som inte trivs med sin arbetsplats eller sitt yrke. Den anställde får möjlighet att reflektera över sin situation och samtalen ska resultera i en handlingsplan. Antingen för att stanna kvar på sin nuvarande arbetsplats, och kanske utveckla sin kompetens, eller för att söka sig vidare.

– Trygghetsrådet TRS har redan tidigare en bredare verksamhet än andra trygghetsråd. Nu tar vi det ett steg till och arbetar förebyggande på individuell nivå, säger Jaan Kolk, Teaterförbundets förbundsdirektör.

– Syftet är att den anställde ska få möjlighet att reflektera över sin situation och därmed ändra sin upplevelse av inlåsning, eller agera för att förändra arbetssituationen, säger Kenth Nauclér, Arbetsgivaralliansens förbundsdirektör.

– Det här är ett resultat av att vår styrelse ser på frågan om ett tryggare arbetsliv ur ett bredare perspektiv. Faller det väl ut blir det inte bara en vinn-vinn-situation för både arbetstagare och arbetsgivare, utan vi gör också samhällsekonomiska vinster, säger Trygghetsrådet TRS vd Helene Bergstedt.

För mer information, kontakta:
Helene Bergstedt
, vd Trygghetsrådet TRS: 08-442 97 34, 070-622 97 34
Kenth Nauclér
, förbundsdirektör Arbetsgivaralliansen, 070-543 10 99
Ann Lundberg Andersson
, förhandlare och ombudsman, PTK, 070-511 12 88
Åsa Hollmén
, förhandlingschef Svensk Scenkonst, 070-848 28 88
Jaan Kolk
, förbundsdirektör Teaterförbundet, 070-688 13 23

Mer information finns också på www.trs.se

Trygghetsrådet TRS är en kollektivavtalsstiftelse som arbetar med omställningsstöd till uppsagda och visstidsanställda. TRS är Sveriges mest innovativa trygghetsråd, som också arbetar förebyggande med organisationer och företag, med hela branscher, och nu också på individnivå. Nu startar TRS två försöksverksamheter som kommer att pågå under tre år, med start den 1 januari 2012. TRS är i första hand verksamt på det ideella, idéburna och kulturella området. Parterna i Trygghetsrådet TRS är arbetsgivarorganisationerna Arbetsgivaralliansen och Svensk Scenkonst samt arbetstagarpartens förhandlings- och samverkansorganisation PTK.