Bästa auktionen i Turkistuottajat Oyj:s historia

Turkistuottajat Oyj:s auktion som avslutades i dag var den största någonsin i bolagets historia, både gällande värdet på totalförsäljningen och antalet kunder. Värdet på förmedlingsförsäljningen var nästan 252 miljoner euro, vilket är mer än värdet på förmedlingsförsäljningen under hela räkenskapsperioden 2008/2009 (248 miljoner euro). Den i dag avslutade auktionen inbringade över 140 miljoner euro i exportintäkter till Finland på sex dagar.

– Det marknadsförings- och produktutvecklingsarbete som vi gör via Saga Furs har burit frukt, och päls har en mer framträdande roll inom det internationella modet än någonsin tidigare, säger verkställande direktör Pertti Fallenius. Auktionen visade även, att finska Saga®- rävskinn är helt överlägsna till kvaliteten.

I dag bjöds ut nästan 430.000 Saga®- blårävskinn, vilka utgör grundstenen inom den finska rävproduktionen. Hela utbudet såldes. Medelpriset på blårävskinnen steg 30 procent jämfört med auktionen i december, och medelpriset var 153 euro. Den största köparen av blårävskinn var Hongkong/Kina, vars textil- och modeindustri tillverkar plagg som säljs på alla marknader.

Medelpriset på alla Saga®- rävskinn som såldes vid auktionen var 150 euro. Vid bolagets viktigaste auktion under räkenskapsperioden såldes över 2,5 miljoner mink- och nästan 730.000 rävskinn, och över 700 internationella köpare deltog i auktionen.

Bolagets nästa auktion, som samtidigt är den sista för räkenskapsperioden, ordnas den 8 – 13.6.2011.

TURKISTUOTTAJAT OYJ

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. +358 50 5120 322.

Turkistuottajat Oyj är världens enda pälsauktionsbolag, som erbjuder till hundra procent certifierade skinnutbud. Under räkenskapsperioden 2009/10 uppgick värdet på Turkistuottajat Oyj-koncernens totala försäljning till 441,8 MEUR och omsättningen till 45 MEUR. Våra huvudmarknadsområden är Europa, Ryssland och Fjärran Östern. Turkistuottajat Oyj är det enda pälsauktionsbolag som säljer pälsskinn berättigade till varumärket Saga®. www.ffs.fi