TURKISTUOTTAJAT OYJ HAR GENOMFÖRT FÖRVÄRVET AV SAGAS DESIGN CENTER-FASTIGHET OCH SAGA-VARUMÄRKENA

Turkistuottajat har idag av dess intressebolag, det danska andelslaget Saga Furs of Scandinavia (SAGA), förvärvat den av SAGA ägda Design Center- fastigheten för en kontant köpeskilling på 4 miljoner euro samt SAGA- varumärkena för en kontant köpeskilling på 1,5 miljoner euro. Samtidigt har SAGA och dess medlemmar avtalat om vissa övriga förändringar i anslutning till SAGA- samarbetet.

Turkistuottajat har tidigare meddelat om det planerade arrangemanget 16.5.2011 och 27.5.2011. Arrangemanget har nu godkänts av SAGAs och dess samtliga medlemmars beslutande organ och åtgärderna för dess förverkligande har slutförts.

Arrangemanget utgör en del av Turkistuottajat Oyj:s redan tidigare publicerade tätare samarbete med SAGA samt arbetet med att förnya varumärket Saga Furs. Med hjälp av arrangemangen får bolaget möjlighet att utnyttja det värde som har ackumulerats i varumärket under tiotals år. Därutöver stöder produktutvecklingen som sker vid Saga Design Center alltmer bolagets huvudsakliga affärsverksamhet, förmedlingsförsäljning av Saga®- mink-, räv- och finnsjubbskinn.

Arrangemanget inverkar inte på de av Turkistuottajat Oyj publicerade översikterna över innevarande räkenskapsperiod eller på bolagets ekonomiska rapportering.

TURKISTUOTTAJAT OYJ

Tilläggsinformation: Verkställande direktör Pertti Fallenius, tel. (09) 8498 334, informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322

Turkistuottajat Oyj är världens enda pälsauktionsbolag, som erbjuder till hundra procent certifierade skinnutbud. Under räkenskapsperioden 2009/10 uppgick värdet på Turkistuottajat Oyj-koncernens totala försäljning till 441,8 MEUR och omsättningen till 45 MEUR. Våra huvudmarknadsområden är Europa, Ryssland och Fjärran Östern. Turkistuottajat Oyj är det enda pälsauktionsbolag som säljer pälsskinn berättigade till varumärket Saga®. www.ffs.fi

Taggar: