Prisvinnande rom med anor från förbudstiden

The Real McCoy har blivit en stor succé i USA genom sin rom helt utan tillsatser. Produktionen sker hos familjeägda Foursquare på Barbados som är ett av världens främsta romdestillerier. The Real McCoy 12 Years Single Cask lanseras på Systembolaget 24 februari.

The Real McCoy 12 Years Single Cask

The Real McCoy rom har sedan starten 2012 vunnit över hundra internationella medaljer. Destilleringen sker på Foursquare som har blivit utnämnt till Rom Producer Of The Year av IWCS fyra år på raken. Nu lanseras The Real McCoy i Sverige genom en tolvårig Single Cask i så kallad superpremium kvalitet.

Historien om The Real McCoy börjar under förbudstiden på 1920-talet i USA med den äventyrlige kaptenen Bill McCoy. Bill var en så kallad rom runner som köpte rom i Karibien och sålde på internationellt vatten utanför Manhattan. Eftersom Bill alltid höll på kvaliteten och aldrig spädde ut sina varor fick de benämningen The Real McCoy.

När producenten Baily Prior filmade en uppmärksammad TV-dokumentär om Bill McCoy träffade han Richard Seale som är fjärde generationen Master Destiller på familjeägda Foursquare. Tillsammans uppstod idén om att skapa klassisk rom i högsta kvalitet enligt Bill McCoys principer. The Real McCoy tillverkas därför hantverksmässigt av endast lokal jäst, melass och källvatten från Barbados samt är helt fri från sötning och tillsatser. Vidare lagras all rom enligt åren på flaskan till skillnad från rom i solerasystem.

– The Real McCoy lever tveklöst upp till namnet genom sin extremt höga kvalitet. Mottagandet i världen har varit fantastiskt vilket gör det extra roligt för oss att äntligen få introducera den exceptionella rommen i Sverige, säger Yvonne Wener som är Business Development Manager på Umida Group.

The Real McCoy 12 Years Single Cask destilleras i små batcher i kopparpanna och kolonnbrännare innan den lagras på hårt rostade amerikanska bourbonfat. Doften har toner av smörig ek och kryddig mörk choklad. I smaken finns smörkaramell tillsammans med fattoner, apelsinzest och tobak. Eftersmaken är mjuk och strukturerad med viss pepprighet samt en förnimmelse av rök.

The Real McCoy 12 Years Single Cask lanseras 24 februari i Systembolagets beställningssortiment. Priset för en 70cl flaska är 599 kronor och artikelnumret 50774.

För mer information kontakta:
Tiffany Ingle, Global Brand Manager Umida Group
Mail: tiffany.ingle@umidagroup.com

Recipe - The Real McCoy 12 years:
Cool Presidente

40 ml the Real McCoy 12
5 ml Campari
10 ml sweet vermouth
10 ml clarified lemon juice
20 ml cranberry liqueur
Stir over ice and pour in a coupette over one tiny iceberg

Om Umida Group
Umida Group är en ledande aktör inom produktion och försäljning av vin, sprit och andra alkoholhaltiga drycker samt flytande livsmedel. Vi är ett innovativt, kvalitets- och miljömedvetet dryckesföretag med visionen att skapa hållbara smakupplevelser. Genom dotterbolagen Götene Vin & Spritfabrik AB, Vinfabriken Sverige AB och Cefour International AB produceras, tappas, säljs och distribueras både egna och externa uppdragsgivares varumärken i innovativa och miljösmarta förpackningslösningar. Umida Group verkar idagen internationell marknad med kunder och uppdragsgivare på många olika marknader.

www.umidagroup.com

Snabbfakta

Citat

– The Real McCoy lever tveklöst upp till namnet genom sin extremt höga kvalitet. Mottagandet i världen har varit fantastiskt vilket gör det extra roligt för oss att äntligen få introducera den exceptionella rommen i Sverige.
Yvonne Wener, Business Development Manager på Umida Group