Filifjonkan kommer till Dramaten

Report this content

Den 13 januari är det premiär för Ada Bergers första produktion som Unga Dramatens nya konstnärliga ledare: Filifjonkan som trodde på katastrofer.  Tove Janssons berättelse om katastrofrädda Fru Filifjonk och fina Fru Gafsa har regisserats av Ada Berger och tidigare spelats på Malmö stadsteater.

”Mari Götesdotter och Sanna Persson Halapi hittar precis rätt tonläge” (Skånska Dagbladet)
”Även om åldersgränsen är från åtta år är det här en föreställning som inte har någon ålder. Den går rätt in” (Skånska Dagbladet)
”Filifjonkan är en av mina mest älskade bokgestalter. Här bemöts hon med kärlek och respekt.” (Expressen)

Fru Filifjonk fejar, putsar och oroar sig för den katastrof som när som helst kan komma. För det vet hon ju, att en dag kommer katastrofen. En vacker sommardag bjuder Fru Filifjonk den fina Fru Gafsa på te. Porslinet är väl utvalt, kakorna utsökta och Fru Gafsa på gott humör, men Filifjonkans tankar kretsar bara kring katastrofen. Samma natt sveper faktiskt den stora katastrofen in. Den sliter sönder Filifjonkans hus och kastar omkull alla hennes vackra prydnadssaker. Och det märkliga är, att när den väl kommer, är Filifjonkan inte rädd alls... Filifjonkan är en av alla snillrika figurer i författaren Tove Janssons berättelser om Mumintrollen, som fascinerat vuxna och barn genom årtionden.

– Filifjonkan förväntar sig varje dag att katastrofen ska komma. Men nästan alla dagar passerar ju utan katastrofer. Detta att vänta, att liksom klamra sig fast vid sin oro, och i någon mening förlora de fina dagar man har, det är så mänskligt och sorgligt. Jag är mer intresserad av att gestalta den tragik man själv iscensätter själv än den som drabbar utifrån. Men i Filifjonkan finns också mycket humor och en gigantisk seger. Hon erövrar ju livet och visar att det är möjligt också för de räddaste av oss, säger regissören Ada Berger.

Ada Berger tillträdde våren 2016 som konstnärlig ledare för Unga Dramaten. På Dramaten har Ada har tidigare regisserat Liv Strömquist tänker på dig och Filippa Bark och döden. Filifjonkan som trodde på katastrofer hade premiär på Malmö stadsteater 14 oktober 2016.

– Under tiden som jag repeterade Filifjonkan som trodde på katastrofer var det många som sa: ”det är jag som är Filifjonkan”. Jag tänker att vår tid är Filifjonkans tid. En tid när vi pratar mycket om möjliga katastrofer utan att veta exakt om och när de ska komma. Det där oklara hotet är så förlamande. Och för Filifjonkan kommer ju också förlösningen när hotet får ett ansikte. Jag tänker på barnpubliken och på behovet att få ge röst åt sin oro. Den ensamma oron blir ju något annat när vi delar den med varandra, när vi visar upp den - ger den ett ansikte, säger Ada Berger.

Filifjonkan som trodde på katastrofer är en samproduktion med Malmö Stadsteater. Producerad i samarbete med Columbine Teaterförlag, Agency North Ltd och Moomin Characters Ltd.

I rollerna
Mari Götesdotter