Passion och konsumtion i Unga Dramatens Madame Bovary

Report this content

14 september är det premiär för Madame Bovary på Unga Dramaten/Elverket. När Annika Silkeberg tar sig an Gustave Flauberts klassiska debutroman från 1857 placerar hon den bland oss här och nu.

- Man pratar mycket om kvinnan som objekt för mannen och den manliga blicken, men det här är i mångt och mycket historien om det motsatta. Inte för att hon är en Don Juan, men hon vill in i kärleken själv, hon är på drift. Hon har en mörk historia som konstant drar henne neråt och hennes försök att ta sig upp får henne bara att sjunka ytterligare, säger Annika Silkeberg.

Emma är en ung, vacker kvinna som är fast i en småstad där drömmen om den stora kärleken, status och rikedom lett henne in i ett kärlekslöst förhållande. I sökandet efter lycka och mening börjar hon konsumera intensivt: män, shopping och psykofarmaka.

Rollen som Emma görs av Alexandra Drotz Ruhn, som tidigare setts i Älvsborgsbron och Galet blod på Dramaten. Hon står även för koreografin i föreställningen. Så här säger Alexandra Drotz Ruhn om pjäsen:

- Jag tänker att Madame Bovary är en pjäs om längtan efter något mer, något större. För Emma är den längtan ouppnåelig, hon vill hela tiden ha det hon inte kan få. Denna längtan är tidlös och högaktuell idag. Det är viktigt att vara lyckad, och att lägga ut bilder och statusuppdateringar på Facebook är viktigare än att vara i stunden. Det handlar också mycket om att skapa sig själv, vilket Emma är expert på. Hon går in i nya roller: Modern, hustrun, älskarinnan, horan, mannen och så vidare.

Madame Bovary ansågs då den gavs ut vara så skandalös att författaren åtalades för osedlighet.

Se trailern för Madame Bovary! Webbpremiär idag! http://bit.ly/QxCZMg

christina.bjerkander@dramaten.se

Taggar:

Citat

Man pratar mycket om kvinnan som objekt för mannen och den manliga blicken, men det här är i mångt och mycket historien om det motsatta. Inte för att hon är en Don Juan, men hon vill in i kärleken själv, hon är på drift. Hon har en mörk historia som konstant drar henne neråt och hennes försök att ta sig upp får henne bara att sjunka ytterligare.
Annika
Alexandra Drotz Ruhn