Teatr Weimars uppsättning av Hamlet II: exit ghost gästspelar på Unga Dramaten

Report this content

En modern, multimedial bearbetning av Shakespeares Hamlet kommer till Unga Dramaten. Pjäsen ges den 10 och 11 december.

”Det är oerhört välgjort och oavbrutet fascinerande” skrev Sydsvenskan efter premiären i Malmö hösten 2010. Föreställningen är en gestaltning av det tvivel och den handlingsförlamning som Hamlet känner inför det våld han ombeds utföra och som Ofelia tvingas till av rådande omständigheter. Det är en föreställning om identitet och minne. Texten är en helt ny bearbetning av Shakespeares klassiker. Den är i egentligen mening inte en uppföljare, även om titeln anspelar på det, utan snarare ett sätt att undersöka några av dramatikerns odödliga retoriska figurer och de två unga människornas öde i pjäsen. Det är också ett sätt att försöka närma sig ett av världslitteraturens stora verk genom att arbeta med några utvalda tankar och bilder samt göra den teateruppsättning som finns beskriven i verket, till själva formen för undersökandet.

Föreställningen är en fortsättning på den undersökning av våldets språk och den avslutande delen i den trilogi som påbörjades med Elektra Revisited och Stairway to heaven av Led Zeppelin av Jörgen Dahlqvist. Det är också en del i det pågående samarbetet mellan Jörgen Dahlqvist och tonsättaren Kent Olofsson. Föreställningen ingår som en del av det konstnärliga utvecklingsarbetet vid Teaterhögskolan i Malmö samt är en del av Kent Olofssons doktorandstudier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Teatr Weimar har sedan 2003 varit ett konstnärligt centrum för den teatrala kraftutvecklingen i Malmö – med bl.a. föreställningar som Heterofil och Ibsendekonstruktion I: Gengångare som gästspelade 2010 på Unga Dramaten. Teatr Weimar har ett flerårigt samarbete med Unga Dramaten. Jörgen Dahlqvist är just nu också aktuell med den kritikerrosade pjäsen Bergmanvariationer på Malmö Stadsteater.

Medverkande Linda Ritzén, Rafael Pettersson
Text och regi Jörgen Dahlqvist
Kompositör Kent Olofsson
Ljusdesign och liveljus Johan Bergman