• Unionen/

AkzoNobel Surface Chemistry - Årets vinnare i tävlingen om HBT-vänligaste arbetsplatsen

Tidigare i år utlyste styrgruppen för Unionens HBT-samverkansgrupp en tävling för att utse den HBT-vänligaste arbetsplatsen inom Unionen.

Vinnare är AkzoNobel Surface Chemistry i Stenungsund

Motivering:

AkzoNobel har ett medvetet arbete för att jobba för inkludering och mångfald, och detta görs tillsammans med de anställda på alla nivåer på arbetsplatsen. Inom företaget ses mångfald som en tillgång för utveckling, och alla anställda kan vara öppna med sin sexuella läggning och/eller könsidentitet.

AkzoNobel har en önskan om att ha arbetsplatser där sammansättningen av anställda motsvarar de samhällen och marknader företaget verkar inom.

Med detta som bakgrund har styrgruppen för Unionens HBT-samverkansgrupp beslutat att utse AkzoNobel Surface Chemistry i Stenungsund till 2011 års vinnare, och de anställda får 5 000 kr att genomföra ett socialt arrangemang för.

Syftet med tävlingen är att lyfta upp goda förebilder för att fler personer ska våga vara öppna med sin sexuella läggning och/eller könsidentitet på jobbet. Genom att uppmärksamma denna fråga så hoppas Unionens HBT-samverkansgrupp att fler arbetsplatser aktivt ska jobba för att motverka all typ av diskriminering, och att fler personer ska våga vara öppna med sin sexuella läggning och/eller könsidentitet.

Trots att vi idag har ett samhälle där personer kan vara öppna, så finns det fortfarande många fler personer som inte är öppna på sin arbetsplats, den platsen där man spenderar en stor del av sin vakna tid.

När man inte törs berätta om sitt privatliv för sina kollegor, så blir det ett arbetsmiljöproblem. Alla har rätt att trivas på sitt arbete och känna att man ska kunna vara öppen om man så vill!

/Styrgruppen för Unionens HBT-samverkansgrupp

Om du vill ha mer information, kontaktar du

Kenne Bergvall, 073-903 00 92, eller Tobias Tengström, 070-320 23 25

Unionens pressjour 08-504 151 00