Allt fler jobbar på semestern

En tredjedel av tjänstemännen i privat sektor är tillgängliga för arbetsgivaren under semestern. Andelen har ökat något sedan förra året. Knappt hälften av dem skulle vilja slippa, och det gäller särskilt kvinnor. Det visar en ny undersökning från Unionen om hur tjänstemännen jobbar under semestern.

Av dem som är tillgängliga för arbete under semestern menar en tredjedel att det hindrar dem från att koppla av.  En fjärdedel säger att det ger dem mindre tid med sin familj och sina vänner och en femtedel upplever att tillgängligheten under semestern ibland skapar konflikter med familj och vänner. Ungefär en av åtta kommer att vara mer tillgänglig i sommar än förra året.

- Det är inte rimligt att arbetet är organiserat så att det står och faller med en enda person. I så fall är sannolikheten rätt hög att tjänstemannen faller själv efter några år. Det är viktigt för en själv, och det är viktigt för ens jobb att man får sin semester, säger Cecilia Beskow, samhällspolitisk chef på Unionen.

Av dem som är tillgängliga för arbete under semestern verkar inte chefen vara främsta skälet, cirka en av sex uppger att chefen förväntar sig att de ska vara det. I stället är det knappt hälften som är tillgängliga för arbetsplatsen för att underlätta för kunder och klienter, och lika många för att underlätta för kollegor. Cirka en av sju arbetar under semestern för att slippa hög arbetsbelastning efteråt.

Drygt en femtedel kan inte ta fyra veckors sammanhängande semester, som de har lagstadgad rätt till. Lika många har ofta svårt att koppla bort arbetet under semestern.

- Tjänstemännen gillar generellt sina jobb och ett högt arbetstempo behöver inte vara farligt – så länge det finns tid till återhämtning och vila. Semestern är ett vattenhål för att orka resten av året, säger Cecilia Beskow.

Undersökningen bygger på 1 038 intervjuer med tjänstemän i privat sektor i Novus webbpanel under perioden 28 maj-6 juni 2013. Undersökningen är beställd av Unionen.

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 540 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se