Avlöningsdags – men kvinnorna får bara 90 procent

Sedan diskrimineringslagstiftningen ändrades 2008 har antalet lönekartläggningar minskat. Färre företag genomför lönekartläggningar som kan upptäcka osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män.

I dag genomför lite mer än var tredje företag årliga lönekartläggningar mot mer än hälften av företagen för fem år sedan. Många företag lever inte ens upp till de minskade krav lagen ställer. Bland företag med fler än 25 anställda är det drygt en fjärdedel som inte genomfört några lönekartläggningar alls de senaste tre åren, visar en ny undersökning från Unionen där 1 000 Unionenklubbar svarat.

- Unionen varnade för konsekvenserna av dessa försämringar och tyvärr fick vi rätt, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg. När lönekartläggning genomförs hittas och åtgärdas osakliga löneskillnader och nu används detta effektiva verktyg mindre. Resultatet är försämrade möjligheter att komma till rätta med att kön fortfarande avgör lön.

Det finns i dag en oförklarad skillnad på i genomsnitt 6,1 procent mellan kvinnors och mäns löner på arbetsmarknaden totalt, enligt Medlingsinstitutet. I högre inkomstskikt är skillnaden ännu högre och den största löneskillnaden – 9,6 procent – finns mellan tjänstemän i privat sektor.

- Extra tydligt blir det avlöningsdagen. Då du som kvinna bara får cirka 90 procent av dina manliga kollegors lön, säger Cecilia Fahlberg.

Förra sommaren röstade en riksdagsmajoritet för att skärpa kraven så att lönekartläggning återigen måste genomföras årligen och att lagkravet ska omfatta företag med fler än tio anställda.

- Ett förslag vi naturligtvis välkomnar, säger Cecilia Fahlberg. Men fortfarande har inget hänt. Nu måste jämställdhetsminister Maria Arnholm gå till botten med detta och snarast återkomma till riksdagen med en proposition om lagändring.

Sedan 2008 behöver lönekartläggning bara genomföras vart tredje år för företag med fler än 25 anställda, i stället för som tidigare varje år för företag med fler än tio anställda.

Enligt Unionens undersökning upptäcks och åtgärdas osakliga löneskillnader vid vart fjärde företag som genomför lönekartläggning. Unionenklubbarna på de företag där lönekartläggning genomförs är också nöjda med den insyn de fått i arbetet att åtgärda löneskillnaderna.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se