Avtal klart för schysta villkor på Skånes största trafikskola

Unionen har nu kommit överens med Eriksson Trafikskola i Malmö och Lund om kollektivavtal. Det kommer att ge de anställda rätt till kollektivavtalade anställningsvillkor, pensionsförsäkring och fackliga rättigheter. Därmed avblåses Unionens konfliktvarsel med omedelbar verkan.

– Det är positivt att vi kunde komma överens utan att Unionens medlemmar behövde strejka. När nu regionens största trafikskola tecknat kollektivavtal är det lättare för Malmös och Lunds trafikskoleelever att välja ett alternativ som ger schysta villkor till deras trafiklärare, säger Hans Björkqvist, ombudsman i Unionen Sydväst.

Bakgrunden till konfliktvarslet är att Unionens medlemmar på företaget varit överens om att de vill ha kollektivavtal för att få garanterade pensionsavsättningar, försäkringar och årliga löneökningar. De vill också ha möjlighet till inflytande på sin arbetsplats. Erikssons Trafikskola är den största i regionen och en av de största i Sverige med totalt 34 anställda. Unionen har 20 medlemmar som arbetar som trafiklärare och administratörer.

– Nu är Erikssons Trafikskola ett föredöme bland trafikskolor, säger Hans Björkqvist.

För ytterligare frågor, kontakta:

Hans Björkqvist, ombudsman på Unionen Sydväst, 070-220 97 13

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se