Avtal tecknat - Unionens medlemmar stod emot Almegas försämringskrav

Unionen har i dag kommit överens om de första avtalen med Almega, inom IT och Telekom. Avtalet är ettårigt, ger 2,2 procent i löneökningar och förlängda villkor i övrigt. Därmed kunde Unionen stå emot Almegas krav på försämringar av avtalen.

– Medlemmarna visade tydligt att de var beredda att gå ut i konflikt för flexpension och för att stå emot Almegas många krav på försämringar. Vi fick inte igenom flexpension den här gången men vi stod emot försämringar i avtalen. Det är en viktig signal medlemmarna skickar till Almega inför framtiden, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

För en dryg vecka sedan var 10 000 av Unionens medlemmar på väg ut i strejk för rätten till flexpension. Strejken stoppades av Arbetsdomstolen, men sakfrågan består. Medlemmarna har gett ett tydligt uppdrag till förbundet att fortsätta arbetet tills flexpensionen finns. Tryggare pension är inte en rättsfråga, det är en rättvisefråga.

– Striden med Almega handlar inte bara om flexpension. Den handlar också om att Almega vill tömma avtalen på innehåll. Unionen ser kollektivavtalen som det viktigaste verktyget för att skapa trygghet och bra villkor på arbetsmarknaden. Det är uppenbart att Almega har en långsiktig plan att urholka kollektivavtalen. Vi bygger ut flexpensionen inom alla andra områden. Unionens medlemmar inom Almega accepterar inte att de ska ha sämre villkor än medlemmar på andra områden, säger Niklas Hjert.

Avtalen innehåller bland annat:

• Löneökningar enligt märket på 2,2 procent
  • Uppräkning av lägstlöner med 2,2 procent
  • Förlängning av tidigare villkor

Avtalen med Almega IT och Telekom gäller från 1 april 2016 till 31 mars 2017 och omfattar mer än 33 000 medlemmar. Totalt finns drygt 106 000 av Unionens medlemmar på Almegas alla avtalsområden.

Pressjour 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, pressekreterare: Robin Tapper, 072-709 70 37, robin.tapper@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se

Citat

Medlemmarna visade tydligt att de var beredda att gå ut i konflikt för flexpension och för att stå emot Almegas många krav på försämringar. Vi fick inte igenom flexpension den här gången men vi stod emot försämringar i avtalen. Det är en viktig signal medlemmarna skickar till Almega inför framtiden.
Unionens förhandlingschef Niklas Hjert