Brist på personal i stark ekonomi

Den positiva konjunkturutvecklingen ser ut att fortsätta. Den mest positiva förändringen är att sysselsättningen pekar uppåt mer uthålligt. I ett stort antal branscher förväntas orderingång och försäljning öka kraftigt, precis som vinstutvecklingen. Det gäller framför allt verkstads- och stålindustrin samt bemanningsbranschen.

– Trots de mörka moln som nu hänger över Saab visar Branschbarometern att det går fortsatt bra för svensk ekonomi. Pilarna pekar uppåt i nästan alla branscher, säger Daniel Lind, chefsekonom på Unionen.

Samtidigt rapporterar de tillfrågade Unionenklubbarna att företagen har svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens. Framför allt handlar det om en efterfrågan på ingenjörer, men även annan personal med kunskaper inom forskning och utveckling, konstruktion, produktion och IT. Andra områden med tydlig efterfrågan på kompetens är inom försäljning, marknadsföring och projektledning. Klubbarna vittnar om svårigheter för företagen att behålla ny personal.

– Våra klubbar rapporterar att de ser en ökad risk för flaskhalsar på svensk arbetsmarknad. Förutom de reformer som krävs av staten för att komma till rätta med detta, kan och bör företagen arbeta systematiskt med kompetensutveckling i syfte att behålla sin personal och att stärka den enskildes ställning i näringslivet, säger Daniel Lind.

”Färre ska göra mer” är ett uttryck som återkommer regelbundet i svaren. Det märks främst på administrativa funktioner som ekonomihantering och löneadministration. Outsourcing är en metod som används för att få ner antalet anställda i företagen. Några klubbar rapporterar att organisationen är så slimmad att företagen till och med får tacka nej till affärer och uppdrag eftersom de inte har nog med personal.

Läs hela branschbarometern med sammanfattande diagram på www.unionen.se

För mer information kontakta Unionens chefsekonom Daniel Lind, telefon 0768-27 72 46 eller daniel.lind@unionen.se

Unionen genomför två gånger om året en enkätundersökning bland sina klubbar för att känna av konjunkturen och för att få klubbarnas bedömning av utvecklingen under kommande halvår. Branschbarometern baseras på bedömningar från 255 klubbar på lika många företag och svaren presenteras nedbrutet på 20 branscher i det privata näringslivet.

Unionens pressjour 08-504 151 00