Cecilia Fahlberg föreslås omvald som förbundsordförande

Cecilia Fahlberg föreslås bli omvald som Unionens förbundsordförande för nästa kongressperiod 2011-2015.

Det framgår av valberedningens förslag inför Unionens kongress den 10 – 14 oktober som presenteras i dag.

Cecilia Fahlberg är 51 år, civilekonom och valdes till förbundsordförande vid Unionens första kongress 2008. Dessförinnan har Cecilia Fahlberg varit andre vice ordförande i Unionen, vice ordförande i HTF 2006-2007 och förbundssekreterare respektive förhandlare i HTF 1998-2006.

Till förste vice ordförande föreslås Peter Hellberg, Stockholm, bli omvald och till andre vice ordförande föreslås nyval av Martin Linder, Göteborg (Volvo IT).

Valberedningens hela förslag, inklusive regiontillhörighet och arbetsplats:

Till ordinarie ledamöter i Unionens förbundsstyrelse föreslås omval av Stefan Carlsson, Öst, (Telia Sonera), Andreas Grünewald, Stockholm (IT-konsult, egenföretagare), Mikael Hansson, Göteborg (Astra Zeneca), Anette Hellgren, Väst (Saab Automobile), Martin Johansson, Stockholm (SAS), Gun Karlsson, Stockholm (SVT), Hans Lindau, Sjuhall (Ellos) och nyval av Ulrika Johansson, Norrbotten (Gestamp Hard Tech).

Till suppleanter i förbundsstyrelsen föreslås nyval av Anna Ekergren, Småland (Apoteket), Victoria Kirchhoff, Sydväst (Egmont Kärnan) och Björn Ekblom, Göteborg (Eltel).

- Vi vill se en drivande och idérik förbundsstyrelse, som kan utveckla förbundets verksamhet och ställningstaganden under den kommande kongressperioden. Unionens vision är att vi ska vara den ledande kraften i arbetslivet som ger styrka, glädje och trygghet. Med vårt förslag till förbundsstyrelse ges Unionen bra förutsättningar att leva upp till detta, säger valberedningens ordförande Anne Thelander.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med ca 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se