Därför säger Unionen ja till nya avtalen

Unionens förbundsstyrelse har beslutat säga ja till de nya avtalsförslag som lades fram på fredagen av de opartiska ordföranden på områdena Teknikarbetsgivarna och Industri- och kemigruppen och som berör drygt 90 000 medlemmar i Unionen.

Avtalen ger 2,6 procent i löneökning på 18 månader plus 0,2 procent årligen för kompetensutveckling. En första lönerevision på 0,7 procent görs den 1/6 i år och de följande 12 månaderna sätts ett måltal på ytterligare 0,5 procent. Den 1/6 2011 görs en andra lönerevision på 1,4 procent. Avtalen innehåller en garanterad löneökning på 294 kronor och en höjning med lägstalönerna på 2,6 procent sammanlagt under perioden. Dessutom utökas föräldralönen med ytterligare en månad till fem månader. - Avtalen är en seger för Unionens medlemmar. De har gett tydligt besked att de vill se centrala avtal som garanterar löneökningar och som sätter stopp för arbetsgivarnas krav att kunna försämra löne- och avtalsvillkor ute på företagen. Detta har vi uppnått och dessutom har vi tagit betydelsefulla steg framåt i arbetet att säkerställa allas rätt till kompetensutveckling i arbetet, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg. - Det är väl avvägda och balanserade löneavtal som ger medlemmarna mer pengar i plånboken till ökad köpkraft och därmed också en välbehövlig skjuts för hela samhällsekonomin utan att äventyra svensk industris konkurrenskraft, säger Cecilia Fahlberg. Enligt en medlemsundersökning som Unionen genomfört säger tre fjärdedelar av tjänstemännen nej till nollavtal eller att löneökningar i centrala avtal ska kunna minskas eller tas bort på den egna arbetsplatsen. Lika många vill att avtalen ska garantera att alla får en löneökning och medlemmarna säger också nej till att anställningsvillkor i centrala avtal kan kunna försämras genom överenskommelser på enskilda företag. De nya avtalen innebär i korthet dessutom att parterna är överens om: • En gemensam arbetsgrupp med uppgift att utreda olika slags finansiering och sparande till individuell kompetensutveckling tillsätts. Om parterna är överens kan arbetsgruppens resultat verkställas omgående och gemensamt agera för att få gehör för lagstiftningsändringar om det blir nödvändigt. • En programgrupp inom Industrikommittén för ökad jämställdhet tillsätts. • En informations- och utbildningssatsning om rehabilitering och företagshälsovård. • Restidsersättningen förbättras.