Därför strejkar Unionen på charterbolag

Från och med kl 11 i dag tisdag lägger Unionens drygt 400 medlemmar bland kabinpersonalen på charterbolagen TUIfly, Novair och Primera Air ner arbetet.

Det är följden av att medlingsförhandlingarna mellan Unionen och arbetsgivarna avbröts sent på måndagseftermiddagen. Medlarna presenterade aldrig något slutbud eftersom de bedömde att parterna stod för långt ifrån varandra.

- Vi beklagar att det inte har varit möjligt att komma överens om ett avtal som ger medlemmarna rimliga arbetstidsvillkor. Arbetsgivarna står fast vid att kunna schemalägga medarbetarna upp till 60 arbetstimmar på sju dygn. Samtidigt påstår de nu i media att kabinpersonalen bara arbetar 25 till 30 timmar i genomsnitt per vecka. Då framstår det som mycket märkligt att de inte kan gå oss till mötes i vårt krav om ett tak på högst 42 timmar per sjudygnsperiod, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Unionens avtal med de tre charterbolagen löpte ut den 30 september förra året. Unionen har sedan dess förhandlat med arbetsgivarna om ett avtal som skulle sätta stopp för möjligheten att planera in arbetspass på upp till 60 timmar per sjudygnsperiod. Tidigare fanns nationella myndighetskrav som tillät maximalt 45 timmar på sju dygn. Men dessa upphörde efter ett EU-direktiv 2008.

Sedan förhandlingarna strandat före årsskiftet tog Unionen initiativ till en frivillig medling för att kunna nå en lösning. När dessa försök inte lyckades varslade Unionen om konflikt för knappt två veckor sedan och i går gav medlarna på nytt upp försöken att föreslå ett avtal som båda parter kunde acceptera.

- Unionens medlemmar har rätt till arbetstider som inte riskerar hälsan, som gör det möjligt att få en balans mellan arbete och privatliv och återhämtning mellan arbetspassen. Det handlar inte om färre arbetstimmar, utan hur de fördelas. Det är fullt möjligt att uppnå med bättre planering utan att det blir dyrare, säger Niklas Hjert.

- Unionen har velat undvika konflikt så långt det är möjligt. Men arbetsgivarna har förhalat en lösning under lång tid och har därmed ett stort ansvar för att konflikten nu bryter ut. Vi beklagar om passagerare kommer att drabbas av detta, säger Niklas Hjert.

Läs mer om konflikten på www.unionen.se

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se