Det här stressar oss på jobbet – hela listan

Hög arbetsbelastning är den överlägset vanligaste anledningen till jobbstress. Men även otydligheter i ledarskapet och i ens egna ansvar och mandat leder till att vi känner oss stressade. Det visar nya siffror från fackförbundet Unionen om stress hos tjänstemän i privat sektor.

– Av de som känner sig stressade säger två av tre att en anledning till jobbstressen är för hög arbetsbelastning, vilket gör det till den överlägset vanligaste orsaken. Arbetsgivare kan göra mycket för att minska de anställdas stress. Framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Peter Hellberg, förste vice ordförande på Unionen.

Hela listan:

Vad gör dig stressad?
(andel av de som generellt känner sig stressade av jobbet)

1. För hög arbetsbelastning (66 %)
  2. Otydlighet i vilket ansvar, mandat och befogenheter man har (42 %)
  3. Otydligt ledarskap (40 %)
  4. Slimmad organisation (35 %)
  5. Jobbet tar tid på bekostnad av familj och vänner (27 %)
  6. Omorganisationer (25 %)
  7. Ständig nåbarhet (24 %)
  8. Annat (6 %)
  9. Vet ej (1 %)

Unionen har tidigare presenterat siffror på att sex av tio tjänstemän i privat sektor känner sig stressade av jobbet.

– Att fler än sex av tio tjänstemän känner sig stressade av sitt jobb måste arbetsgivarna ta på allvar. Med dessa resultat har problembilden blivit tydlig, säger Peter Hellberg.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Svar från 2791 privatanställda tjänstemän samlades in under perioden 21 februari-7 mars 2018. Undersökningen genomfördes även 2015 och 2016. Nyheten är en del av Unionens stresskampanj Reclaim the breakLäs mer om kampanjen på: www.unionenopinion.se/kampanjer/reclaim-the-break

Pressjour 08-504 151 00, pressekreterare: Anna Anderberg, 072-469 05 55, anna.anderberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund med 650 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/