En framgång för bättre psykosocial arbetsmiljö

Unionen välkomnar dagens beslut av Arbetsmiljöverket att införa en psykosocial föreskrift med målet att minska den arbetsrelaterade ohälsan. Därmed förtydligas arbetsgivarens ansvar när det gäller de anställdas tillgänglighet, tydlighet i arbetsbeskrivningen och arbetsbelastning. Den nya föreskriften ger arbetsmiljöombuden nya verktyg i arbetet med att skapa en god arbetsmiljö.

- Den psykosociala föreskriften är ett bra verktyg i arbetet med att motverka de ökande sjukskrivningstalen. Mycket av den ökande psykiska ohälsan är arbetsrelaterad. Bättre psykosocial arbetsmiljö leder till färre sjukskrivningar, säger Cecilia Fahlberg, Unionens förbundsordförande.

Tjänstemännens arbetsmiljö handlar främst om psykosociala frågor och Unionen har drivit frågan om att det också måste finnas föreskrifter för denna typ av arbetsrelaterad ohälsa. Enligt Arbetsmiljöverket har antalet anmälda arbetssjukdomar som beror på brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ökat med drygt 70 procent sedan år 2010.

- Äntligen en föreskrift som behandlar tjänstemännens gränslösa arbetsmiljö. Unionen kommer att ta sitt ansvar för att föreskriften följs. Regeringen är ansvarig för att Arbetsmiljöverket har tillräckligt med resurser för att kunna ta sitt ansvar, säger Cecilia Fahlberg.

Den nya föreskriften träder i kraft den 31 mars 2016. Föreskriften är genomgripande och berör samtliga verksamheter och arbetsplatser i landet och bygger på föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Enligt den nya föreskriften ska arbetsgivaren ansvara för att:

• Medarbetarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning. Resurserna ska anpassas efter kraven i arbetet. Att ge möjlighet till återhämtning, ändra arbetssätt eller ändra prioriteringsordning är exempel på hur arbetsgivaren kan arbeta förebyggande.
  • Arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa. Risk för ohälsa finns till exempel vid skiftarbete, nattarbete, delade arbetspass och förväntningar på att ständigt vara nåbar. Redan i planeringen behöver arbetsgivaren uppmärksamma detta, och även se till att det finns tid för återhämtning.
  • Klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras på arbetsplatsen, till exempel i en policy, och att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras, till exempel hur och var de utsatta snabbt ska få hjälp.

Unionen har cirka 7 500 arbetsmiljöombud som företräder medlemmarna och de anställda och verkar för en god arbetsmiljö i samverkan med arbetsgivarna.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se, pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se,  Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se