En kvarts miljon tjänstemän jobbade övertid – varje vecka

Arbetstiden räcker inte till. Förra året jobbade en kvarts miljon av de privatanställda tjänstemännen övertid under en genomsnittlig vecka. – Det är ohållbart! Det är arbetsgivarens ansvar att se till att medarbetaren hinner med sina arbetsuppgifter under arbetsdagen, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Ny statistik som Unionen har sammanställt från Statistiska centralbyrån (SCB) visar att mer än 224 000 tjänstemän tillsammans arbetade ihop över 1,3 miljoner övertidstimmar per vecka förra året. I genomsnitt arbetade dessa tjänstemän sex timmar övertid. Det motsvarar nästan en hel arbetsdag per arbetsvecka.

– Sveriges tjänstemän har en hög arbetsbelastning. Men det är ohållbart att så många jobbar så mycket övertid. Om det inte finns tid till fritid, med vila och återhämtning, finns risk att alltfler drabbas av stressrelaterade sjukdomar, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Statistiken om tjänstemännens övertid från SCB visar att män i genomsnitt jobbar mer övertid än kvinnor. I Dalarna, Norrbotten och Jönköpings län var det störst andel tjänstemän som jobbade övertid. Av de som angav att de jobbade övertid jobbade tjänstemännen i Värmland, Halland och Västernorrlands län i genomsnitt flest antal övertidstimmar i veckan.

Majoriteten av tjänstemännen som arbetar övertid får ersättning för sitt arbete. Men statistiken visar att tjänstemän som inte får ersättning för sin övertid i genomsnitt jobbar fler övertidstimmar än de som får ersättning.

– Att man bytt sin övertidsersättning mot en annan ersättning, exempelvis fler semesterdagar, betyder inte att man ska jobba mer övertid. Det är ersättningen för övertid som avtalats bort till förmån för annan ersättning, inte gränserna för hur mycket man ska jobba, säger Martin Linder.

Johanna Gréen
johanna.green@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund med 650 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/

Citat