För låga löneökningar får Unionen att säga nej

Unionen säger nej till avtalsförslaget som lämnades tidigare i veckan från de opartiska ordförandena.

Det beskedet gav Unionens förhandlingsledning vid ett möte med de opartiska ordförandena i dag fredag. Förslaget innebär en löneökning på 2 procent för det första året och 1,9 för de nästkommande 10 månaderna.

- Budet är oacceptabelt eftersom de föreslagna löneökningarna är alldeles för låga. Det finns ett betydligt större löneutrymme i de svenska företagen, som glädjande nog utvecklas starkt trots turbulensen i omvärlden. De lönekrav vi har lagt är väl avvägda, med fortsatt god konkurrenskraft för företagen och möjlighet till reallöneökningar utan att inflationen stiger, säger Unionens förbundsordförandeCecilia Fahlberg.

Unionens senaste granskning av 250 börsbolag visar att 2011 blir ett bra år och att den positiva utvecklingen fortsätter under 2012 och 2013, inte minst vad gäller lönsamhet.

- Unionens förtroendevalda  i Sveriges alla industriföretag ser hur deras egna företag gör mångmiljardvinster. Då kan de självfallet inte acceptera att det inte finns pengar till rimliga löneökningar för dem som har arbetat ihop företagens vinster. Företagens resultat visar att det finns resurser både till ansvarsfulla löneökningar och till investeringar för framtiden, sägerCecilia Fahlberg.

Även övriga fyra fackförbund inom Facken inom industrin säger nej till avtalsförslaget. Förhandlingarna mellan parterna och samtalen med de opartiska ordförandena fortsätter nu. Enligt tidigare besked från de opartiska ordförandena kommer de att lämna en s k slutgiltig hemställan i nästa vecka.

De opartiska ordförandena är en del av förhandlingssystemet inom Industriavtalet. Deras uppgift är att biträda de förhandlande parterna en månad innan det gamla avtalet löper ut den 30 november. De har möjlighet att agera på eget initiativ, lägga egna förslag och skjuta upp stridsåtgärder.

Läs hela Unionens granskning av de 250 bolagen på www.unionen.se

Presschef Louise Gerdemo Holmgren, telefon 070-549 79 78

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se