Goda resultat i storföretag trots lågkonjunktur

Storföretagen visar goda resultat mitt i lågkonjunkturen. Det framgår av en granskning som Unionen gjort av resultatutvecklingen under de senaste 12 månaderna för 25 storföretag där Unionen har medlemmar. Av de 25 analyserade företagen är det endast två, SSAB och Volvo, som går med förlust under det tredje kvartalet och två företag visar nollresultat, SAS och Sandvik. Resterande 21 företag visar positiva resultat och många av dem till och med mycket goda resultat. Astra Zeneca, Telia Sonera och HM visar rejäla rörelsemarginaler på upp till 20-40 procent och ABB, Assa Abloy, Atlas Copco, Boliden, Ericsson, Holmen, SCA och Tele 2 visar rörelsemarginaler på runt 10-15 procent.

Om kvartalsresultaten under lågkonjunkturen analyseras sedan fjärde kvartalet 2008 visar företagen sammantaget långt ifrån dåliga resultat. En del företag har till och med stärkt sina marginaler under denna period. - Unionens sammanställning visar att arbetsgivarnas påståenden om att företagen går så dåligt att det inte finns något utrymme för höjda löner i avtalsrörelsen nästa år saknar grund. Av 25 storföretag visar alla, med två undantag, goda och i flera fall mycket goda resultat mitt i krisen. Vi kan räkna med att aktieägarna kommer att hämta hem miljarder i utdelningar till våren. Men det är också dags att Unionens medlemmar som har arbetat ihop de goda resultaten i företagen får sin rättmätiga del av företagens vinster, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert. - Vi kan också konstatera att företagen mycket snabbt under krisen har kunnat anpassa sina kostnader och göra personalneddragningar. Det visar att det finns en stor flexibilitet och anpassningsförmåga på svensk arbetsmarknad. Den bild av stelbent och dåligt fungerande regelverk på arbetsmarknaden som arbetsgivare brukar måla upp stämmer inte med hur det fungerar i praktiken, säger Niklas Hjert. Sammantaget sysselsätter de granskade företagen närmare 200 000 anställda i Sverige. Under den period som Unionens sammanställning gäller – fjärde kvartalet 2008 till tredje kvartalet 2009 - har sammanlagt 160 000 personer varslats om uppsägning på hela arbetsmarknaden. Läs hela sammanställningen på www.unionen.se.