Gösta Karlsson är Unionens nye chefsekonom

Den 5 oktober tillträder Gösta Karlsson tjänsten som chefsekonom i Unionen. Han kommer att fokusera på sysselsättnings- och lönebildningsfrågor.

– Jag vill bidra till att Unionens roll i den ekonomiska debatten lyfts, särskilt där medlemmarnas vardag påverkas. Jag vill också belysa de allt fler privattjänstemännens roll och villkor på arbetsmarknaden, säger Unionens nytillträdde chefsekonom Gösta Karlsson.

Gösta Karlsson är hallänning, född i Varberg. Efter handelsgymnasiet läste han till en pol mag vid Göteborgs Universitet. Han har arbetat i olika fackliga organisationer som utredare och ekonom sedan han kom till TCO som praktikant 1977. Gösta Karlsson började på Sif år 2000 och har alltså varit med i Unionen sedan början. Han har varit tillförordnad chefsekonom sedan ett och ett halvt år tillbaka.

Som chefsekonom kommer han att vara Unionens talesperson i ekonomisk-politiska frågor.

Privat bor Gösta Karlsson i ett radhus i Kälvesta med sin hustru och hund. Han är en hängiven Halmstads BK och Chelsea-supporter.

– Jag följer mina lag även när det går sämre. Jag är dessutom litet av en freak beträffande musik, går ingenstans utan min iPod, avslutar Gösta Karlsson.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 540 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se