Granskning visar positiva prognoser i svenska storbolag

De svenska storbolagen bedöms nå god lönsamhet och ökande omsättning både under 2011 och 2012. Vinsterna för helåret 2011 väntas ligga på samma höga nivå som 2010. Det fjärde kvartalet 2011 kommer att bli mer lönsamt än något annat kvartal sedan 2005. Det visar Unionens granskning av 25 svenska storbolag inom industri, tjänstesektor och handel som presenteras i dag.

- Det är glädjande att det går bra för svenskt näringsliv och att vi har en fortsatt god konkurrenskraft gentemot omvärlden. Vi ser en paus i återhämtningen, den finansiella oron präglar börsen och därmed också bilden av den ekonomiska utvecklingen. Men Unionens granskning visar att läget ute i företagen är fortsatt positivt, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Unionens granskning visar att 2011 hittills har varit ett bra år för de 25 storbolagen. Deras sammanlagda rörelseresultat för årets två första kvartal blev 168 miljarder. Bara en gång tidigare var resultatet bättre under den period (2005-2011) som Unionen har granskat. Under första halvåret 2011 var lönsamheten i form av bolagens rörelsemarginal mellan 13 och 14 procent, vilket endast överträffats det första halvåret 2010. Det fjärde kvartalet 2011 bedöms bli mer lönsamt för storbolagen än något annat kvartal under den period granskningen gäller, med en rörelsemarginal på nära 15 procent.

När 2011 summeras bedöms bolagens omsättning vara tillbaka på den tidigare toppnivån från 2008. 2012 väntas omsättningen ha ökat ytterligare för storbolagen och då vara 14 procent högre än 2009 när effekterna av finanskrisen var som starkast.

- Bolagens lönsamhet har varit mycket stark under det första halvåret och de positiva prognoserna visar sammantaget att det även fortsatt finns ett gott utrymme för löneökningar inför årets avtalsrörelse, säger Cecilia Fahlberg.

Unionens granskning bygger på statistik om börsbolagen från Thomson Reuters. Datan till och med första halvåret 2011 utgörs av bolagens faktiska utfall. Kvartal tre och fyra 2011 samt helåret 2012 baseras på prognoser från analytiker på finansmarknaden som bevakar bolagen. Analytikernas enskilda prognoser viktas samman till ett genomsnitt baserat på deras träffsäkerhet i tidigare prognoser och har reviderats utifrån utvecklingen den senaste månaden.

Läs hela granskningen och vilka bolag som ingår på www.unionen.se

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se