Höga vinster under hela krisen

Under det förra årets kris har företagen klarat sig betydligt bättre än under den djupa lågkonjunkturen i början på 1990-talet. Nu pekar kurvorna tydligt uppåt med fortsatt höga vinster. Investeringarna tar dock inte tillräcklig fart och arbetslösheten ligger kvar på en alltför hög nivå. Det visar Unionens nya branschbarometer där klubbarna redovisar sina bedömningar av läget i företagen inför andra halvåret 2010.

- Näringslivet har kunnat ligga kvar på vinstandelar på över 30 procent. Under nittiotalets lågkonjunktur var vinstandelarna betydligt lägre. Näringslivet har klarat den senaste krisen tack vare den flexibla arbetsmarknad som vi har i Sverige. Företagens anpassning har i hög grad klarats genom att de anställda fått ta smällen i form av fler arbetslösa. Unionens förtroendevalda i företagen har bidragit till konstruktiva lösningar så att det egna företaget kunde hantera nedgången på ett bra sätt. Det säger Gösta Karlsson, förbundsekonom på Unionen, i en kommentar till branschbarometern.

Under det närmaste halvåret kommer arbetslösheten inte att minska. Den bedömningen gör Unionens klubbar utifrån företagens anställningsplaner. De branscher som avviker positivt med ökad sysselsättning är främst fordonsindustrin och byggbranschen.

I rapporten pekar Unionen också på att regelverk och stöd vid omställning har avgörande betydelse för att det svenska näringslivet ska kunna fortsätta att hantera nedgångar på ett flexibelt sätt och därmed så snabbt kunna vända utvecklingen som nu skett. Om förutsättningarna för omställning för de anställda skulle försämras så skulle näringslivet drabbas hårt i en kommande nedgång.

- Det är av avgörande betydelse för företagen att ha kompetenta medarbetare. Både för att hävda sig i den allt hårdare internationella konkurrensen och för att hantera nedgångar i konjunkturen. För individen är kompetens det bästa sättet att stärka sin trygghet och möjlighet till fortsatt utveckling. Därför är det strategiskt viktigt att samhället behåller och stärker möjligheterna till kompetensutveckling, inte minst för att underlätta för näringslivet i konjunktursvackor. Unionen har nu bidragit genom de avtal vi träffat om ökade satsningar på kompetensutveckling, fortsätter Gösta Karlsson.

Unionens branschbarometer görs två gånger per år och bygger på bedömningar från klubbar i 250 företag inom 18 olika branscher.

Pressjour tel 08-504 151 00 Pressekreterare Maria Mirsch Mob 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen - vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet