Hur påverkas de anställda av näringslivets värderingar och agerande?

I dag släpps antologin ”Ta ansvar” där Unionen har samlat tio skribenter från näringsliv och akademi som redogör för innebörden av att ta ansvar och vad det betyder för företagens ägare, ledare och anställda. Skribenterna ger sin syn på företagens ansvar utifrån sina olika perspektiv på personalfrågor, ledarskap, ägande och kapitalmarknad.

I antologin belyser skribenterna bristen på långsiktighet, hur fokuseringen på enkla och snabba lösningar får stora konsekvenser för anställda och medarbetare. Men också hur man kan stimulera långsiktiga resultat och arbeta aktivt för en hållbarhet som kan bidra till en bättre utveckling och skapa bra arbetsvillkor i det dagliga arbetet.

- Vi vill få igång en konstruktiv debatt kring de värderingar som skapar grunden för näringslivet. Målet är att skapa insikt, förståelse och möjlighet till samsyn. Det är dags att prata om hur företagen styrs och agerar och hur det påverkar de anställda, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

I antologin medverkar:

Magnus Dalsvall, HR-Akuten, fd  personalchef och direktör på bla SAS, Telia och FMV.

Kjell Lindström, omvärldsanalytiker vid det egna bolaget Noden

Magnus Frostenson, ek doktor, forskare i företagsetik, Uppsala universitet

Pontus Schultz, journalist, förlagsdirektör Bonnier Affärspress

Kelly Odell, egenföretagare, tidigare på chefsbefattningar bla på TeliaSonera och Volvo PV