Ingen kris men fortsatt lågkonjunktur

Unionens klubbar gör bedömningen att det svenska näringslivet inte går in i en kris likt den 2009 under det första halvåret 2013. Dock kommer lågkonjunkturen att fortsätta, med en nedgång i företagens försäljning, försämrad vinstutveckling och ökad arbetslöshet. Industribranscherna har en fortsatt tung vinter framför sig, medan handeln bryter mönstret genom att andas viss optimism. Det visar Unionens branschbarometer som publiceras i dag.

Klubbarnas förväntningar är lägre ställda nu än för ett halvår sedan vad gäller till exempel försäljning, export, vinst och orderingång. Det är bara gällande investeringarna som klubbarna tror på viss tillväxt. Företagen väntas parera för sjunkande efterfrågan och vikande försäljningspriser genom att minska sin personal, vilket kommer att beröra såväl tjänstemän som arbetare. Att företagen inte väntas dra ner på sina investeringar är en viktig signal om att läget trots allt är bättre än under finanskrisen. Då skar företagen tvärtom drastiskt ner på sin investeringstakt i jakt på kostnader och förbättrat kassaflöde.

– I de flesta fall är fortsatta investeringar vägen framåt genom en lågkonjunktur, för höjd kompetens hos medarbetarna och ökad produktivitet när efterfrågan åter tar fart, säger Cecilia Beskow, samhällspolitisk chef på Unionen.

En av nycklarna till den negativa helhetsbilden i branschbarometern är förväntningarna om en minskad export. De exporterande företagen i undersökningen ser avsevärt mörkare än övriga företag på det kommande halvåret. Undersökningen pekar mot att den mycket långdragna ekonomiska kräftgången i Europa – dit mer än hälften av den svenska exporten går – fortsätter under de första kvartalen 2013.

Tidigast våren 2013 kommer en varaktig återhämtning för industrin. Handeln sticker ut med en svagt positiv prognos, vilket gör att tjänsteproducenterna som helhet tror sig klara det kommande halvåret med endast en lindrig nedgång.

– 2013 blir ett år då det svenska näringslivets uthållighet, den svenska arbetsmarknadens förmåga till omställning och regeringens politik för att stärka dem båda kommer att ställas på hårda prov, säger Cecilia Beskow.

Unionen genomför två gånger om året en enkätundersökning bland sina klubbar för att få deras bedömning av utvecklingen i företagen under det kommande halvåret. Denna Branschbarometer baseras på bedömningar från 241 klubbar på lika många företag med sammanlagt 350 000 anställda i Sverige. Svaren presenteras nedbrutet på åtta branscher. Undersökningen genomfördes andra halvan av november 2012.

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se