IT & Telekom: Vart är vi på väg?

Välkommen till trendspaning och paneldiskussion om utvecklingen inom it- och telekombranschen.

Digitaliseringen av samhället både drivs av och påverkar it- och telekombranschen. Mängden internetuppkopplingar växer kraftigt de kommande åren. Parallellt med detta växer nya affärsmöjligheter fram för vilka frågor om upphovsrätt, säkerhet och integritet blir centrala. Dessa trender och ett hårt tryck från global konkurrens påverkar villkoren för dem som arbetar i branschen. Verksamheter outsourcas och offshoras och fler förväntas jobba med egen F-skattsedel. Kraven på att vara tillgänglig för jobbet ökar och den egna kompetensen ska uppdateras i takt med den snabba utvecklingen. Samtidigt är det en växande bransch som kan erbjuda en global arbetsmarknad.

Detta kommer att diskuteras av en panel med Heléne Lidström, ansvarig det nya arbetslivet Microsoft, Cecilia Täkte, solution unit manager eHealth Tieto och Peter Hellberg, 1:e vice ordförande Unionen. Samtalet leds av journalisten Annika Creutzer. Unionens samhällspolitiska chef Cecilia Beskow inleder med att berätta om Unionens trendspaning inom it och telekom. Lars Eidenvall, seniorkonsult Kairos Future avslutar med att ge sin syn på trenderna.

Detta är en del av en serie trendspaningar som Unionen genomför inom de branscher där förbundet har medlemmar.

Praktisk information:

När: Fredagen den 6 mars kl. 8.30-9.30. Unionen bjuder på frukost från kl. 8.00.

Var: Sal New York, World Trade Center, Klarabergsviadukten 70, Stockholm (t-bana T-centralen).

Osa: event@unionen.se

Har du inte möjlighet att komma? Se seminariet här: http://unionenopinion.se/trendseminarier

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se