Jobb förloras när företag inte tar tillvara innovationer

Företagen brister i förmågan att ta tillvara innovationsmöjligheter. Två av tre tjänstemän anser visserligen att de uppmuntras att komma med nya idéer till arbetsgivaren, men samtidigt uppger en av tre att företagen inte har förmåga att utveckla idéerna till innovationer. Det visar Unionens nya rapport ”Från förslagslåda till innovationsförmåga”.

– Företagens lönsamhet är beroende av att de kan konkurrera på den globala marknaden. Nyckelfaktorn är medarbetarnas bidrag till innovationer. Därför är det oroväckande att företagen inte klarar av att utveckla medarbetarnas idéer till innovationer, säger Peter Hellberg, 1:e vice ordförande för Unionen.

I regeringens nationella innovationsstrategi från september 2012 påpekas att Sverige behöver utveckla metoder för ledarskap och arbetsformer för innovativa arbetarplatser och en arbetsmiljö där medarbetarnas kompetens och kreativitet tas till vara.

Unionens undersökning visar att en fjärdedel av tjänstemännen menar att ledningen inte anser kompetensutveckling vara en viktig fråga. Nästan trettio procent uppger att de inte arbetar på en arbetsplats där de vågar pröva nya lösningar.

– Ambitionsnivån hos företag är hög och inställningen ofta rätt, men det räcker inte. Företagen behöver tillsammans med medarbetarna ta fram tydliga metoder för hur idéer kan utvecklas till innovationer, säger Peter Hellberg.

UNIONENS REKOMMENDATIONER TILL FÖRETAGEN

1. Ha en tydlig innovationsstrategi där både beröm och ekonomisk belöning ingår
  2. Öronmärk tid till kreativt arbete och idéutveckling
  3. Kompetensutveckla medarbetarna för att främja innovationer
  4. Avsätt tid för omvärldsbevakning och deltagande i interna och externa nätverk
  5. Se till att cheferna organiserar idéprojekt och tar vidare idéerna i företaget

INFO OM UNDERSÖKNINGEN

Under maj 2012 ställde undersökningsföretaget IPSOS frågor i en webbpanel om hur tjänstemän och chefer uppfattar möjligheten att vara kreativ i sitt arbete. 1 509 personer besvarade frågorna.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 534 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se