Konjunkturen viker uppåt men arbetsmarknaden är sorgebarnet

Den utdragna lågkonjunktur svensk ekonomi befinner sig i väntas övergå i en något högre tillväxttakt under andra halvåret 2013. Samtidigt ökar arbetslösheten något och arbetsmarknadens funktionssätt utvecklas allt sämre. Trots ökande arbetslöshet tar det allt längre tid att tillsätta lediga jobb. Detta riskerar att begränsa den konjunkturuppgång som är på väg. Det är en viktig slutsats i den konjunkturrapport Unionen publicerar i dag.

Unionens prognos för tillväxten 2013 på 1,2 procent innebär en nedrevidering av den tidigare prognosen från oktober med en halv procentenhet. Det betyder att den period med låg tillväxt som Sverige är inne i blir något mer utdragen men möjligen inte lika djup som befarades under slutet av 2012. För 2014 bedömer Unionen att tillväxten åter skjuter fart och hamnar på 2,7 procent.

En mycket låg inflation ger utrymme till ökade disponibla inkomster hos hushållen, varför hushållens konsumtion väntas att hålla uppe tillväxten framför allt 2013 men också 2014.

– Uppgången i konjunkturen under 2012 och 2013 blir segare än vad vi tidigare bedömt. Men 2014 ser bra ut med en hyfsad tillväxt och kraftig återhämtning för industrin, säger Gösta Karlsson, Unionens t.f. chefsekonom.

Unionens branschbarometer, med klubbarnas bedömning av det kommande halvåret, pekar också på att den negativa utvecklingen upphör. Det betyder att närmaste halvåret på det hela taget inte kommer att innebära ytterligare försämringar för industri- eller tjänsteföretagen.

Stora lediga resurser i industrin gör att möjligheten för svensk industri att snabbt öka sin export när den internationella efterfrågan åter stiger är betydande. Unionens klubbar i de mest exportberoende branscherna bedömer att fallet för exporten upphör.

Klubbarna tror på ökade investeringar främst för att komma in på nya marknader, men är betydligt mer pessimistiska när det gäller satsningar på personalens kompetens.

Accelererande kompetensbrist riskerar att bli en hämsko på tillväxten när efterfrågan på svenska varor och tjänster åter stiger. Därför är det oroande att företagen minskar sina satsningar på personalens utbildning, säger Gösta Karlsson.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 534 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se