Lägre investeringar men högre aktieutdelningar

Lönsamheten och tillväxten ser mycket ljus ut i näringslivet. Samtidigt kommer investeringarna att sjunka och bolagen att välja höjda utdelningar till sina aktieägare. Det visar Unionens granskning av närmare 250 börsbolag.

Lönsamheten i börsbolagen återhämtade sig snabbt efter krisen. Åren 2011-2012 ser ut att bli ännu lönsammare än förra året, som i sin tur hade bättre siffror än 2005-2006. Bäst lönsamhet ser det ut att bli för den varuproducerande industrin de kommande åren. Inom tjänstesektorn är bilden lite mer splittrad. Unionens granskning av statistiken visar dock att investeringarna kommer att sjunka under nästa år samtidigt som uppgifter tyder på att utdelningarna till aktieägarna då kommer att fortsätta att öka för tredje året i rad.

-Det är glädjande att vi har så stark uppgång och god lönsamhet i näringslivet. Samtidigt är det oroande att bolagen väljer att prioritera höjda aktieutdelningar före investeringar. Ägare ska naturligtvis få avkastning på sitt kapital, men jag efterlyser högre investeringar för att stärka företagens konkurrenskraft och för att utveckla medarbetarnas kompetens, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg i en kommentar till rapporten.

Den långsiktiga utvecklingskraften och förmågan att skapa fler och bättre jobb i näringslivet är beroende av investeringarna. Att prioritera utdelningar till ägarna framför hållbar lönsamhet gynnar på sikt varken ägare eller anställda, skriver Unionen i sin rapport. Analysen visar också att börsbolagens utveckling kan antas visa hur hela näringslivet utvecklas.

-Den goda lönsamhet som vi nu ser i industrin visar att vår flexibla modell på arbetsmarknaden kunde hantera krisen på ett mycket bra sätt. Medarbetarna och vi fackliga organisationer har starkt bidragit till den snabba återhämtningen. Det är därför högst rimligt att företagens goda resultat nu också kommer att leda till tillväxt i medarbetarnas plånböcker, avslutar Cecilia Fahlberg.

Unionens granskning omfattar 246 av de 254 bolag som ingår i det så kallade OMX-indexet. De har drygt 350 000 anställda i Sverige. Börsbolagens utveckling bedöms ange riktningen även för näringslivet som helhet.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Maria Mirsch Mobil: 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen - vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet